Credit: (c) NASA/JPL-Caltech/DSS

Galaxie zcela z temné hmoty

Běžná hmota v podivném objektu představuje pouhých 0,01 %. Což by ještě nebylo tak raritní, ale přitom jde o galaxii srovnatelnou s Mléčnou dráhou, o hmotnosti asi bilion (trillion) Sluncí.

Galaxie Dragonfly 44 se nachází v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma; neměla by se nacházet směrem na souhvězdí Draka, když už se tak jmenuje?)
Pieter van Dokkum z Yale University a jeho kolegové popsali své nečekané výsledky v Astrophysical Journal Letters. Galaxii dokázali zaznamenat a prozkoumat díky obřím dalekohledům W. M. Keck Observatory a Gemini North na Havaji. Podle množství viditelných hvězd by gravitace vůbec neměla galaxii udržet pohromadě, měla se rozletět (poznámka: galaxie a kupy galaxií jsou snad největší objekty, které ještě díky gravitaci vykazují určité uspořádání, na větší škále vesmíru už podobné struktury chybí). Na druhé straně se ale podle rychlostí pohybu hvězd podařilo stanovit hmotnost galaxie; výsledkem je právě onen paradox. Celková hmotnost Dragonfly 44 se odhaduje na bilion Sluncí (v kilogramech dvojka následovaná 42 nulami). Poměr mezi temnou a klasickou hmotou vychází výrazně posunutý: 99,99 % vs. 0,01 %. Podobné složení mají i některé ultraslabé trpasličí galaxie, ty jsou však nesrovnatelně menší.
Pokud se výsledky potvrdí, nabízí se otázka, jak galaxie s tak podivným složením vůbec vznikla. (Poznámka: O jak velký nepoměr jde: běžně se uvádí 3-4 % klasické baryonové hmoty a 20–30 % temné hmoty, zbytek připadá na temnou energii. Obvyklý poměr klasické ku temné hmotě je tedy řádově 1:10, zde je vychýlen hned o 3 řády.)