Elon Musk prohlásil, že do konce roku by Tesla měla nabízet vozidlo plně autonomní, tedy tzv. úroveň 5. Takové auto by již vůbec nevyžadovalo lidského řidiče, protože lidské zásahy by bezpečnost jízdy pouze snižovaly. Musk nicméně nezamýšlí zatím z aut odstraňovat volant – hardware může zůstat stejný a vše má zvládnout upgrade stávajících aut Tesla na úrovni softwaru.
Muskovy výroky jsou mnohdy nadnesené, eventuálně neuvážené, takže i nyní budou v reakci asi převládat pochybnosti. Podle jeho názoru bude technologie autonomního řízení brzy v podstatě hotová a kromě drobností půjde už jen o to vyřešit regulační překážky.
Tesla současně svůj uprgrade Full Self-Driving zdražila z 7 000 na 8 000 dolarů (jde již o druhý nárůst ceny v řadě, ještě před nedávnem vyšel FSF na 5 000 dolarů). Odhaduje se, že eventuální plně autonomní modul by se ale mohl prodávat za více 100 000 dolarů, to ale včetně příslušného „certifikátu“.
ZDNet v této souvislosti dále cituje odhad BloombergNEF, podle něhož bude v roce 2040 na světě jezdit 28 milionů plně robotických vozů, vesměs jako pronajímané taxíky (poznámka PH: to tedy není kdovíjaké číslo a je to za dlouho).
Pro srovnání:zatímco plně samořízené auto se označuje jako úroveň 5, Tesla podle většiny názorů aktuálně spadá teprve do úrovně 2, kdy člověk musí být stále připraven převzít řízení a např. držet ruce na volantu, teprve úroveň 3 umožní „relaxační mód“, tedy např. sedět na místě řidiče a klimbat. Nová verze FSF přidává mj. podporu pro značky stop a semafory (umí zastavit a počkat na zelenou), což se zdá být jen ještě celkem základní funkčnost. Muskovu tvrzení o úrovni 5 do konce roku proto vyvolává spíše skeptické reakce.
Analýza Navigant Research navíc řadí prozatím Teslu pouze do skupiny „vyzyvatelů“ a za technologické lídry oboru samořízených aut prohlašuje Waymo (start-up Googlu), Cruise (General Motors), Ford a Baidu.
Zdroj: ZDNet a další