Exoplaneta v systému se dvěma slunci, umělecká představa. Credit: NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith (USRA)

TESS našla svou první planetu se dvěma slunci

V roce 1977 spatřily světlo světa Hvězdné války a v nich planeta Tatoonie, na které se narodil Luke Skywalker. Planeta je zajímavá mimo jiné tím, že má dvě slunce. Museli jsme si počkat 23 let, než byla objevena první taková planeta. Obíhá okolo pulsaru a bílého trpaslíka, takže na ne zcela dobrém místě. O dalších téměř deset let později odstartoval kosmický dalekohled Kepler a přidal přes 10 dalších tak zvaných cirkumbinárních planet.

Od družice TESS se očekávalo, že počet cirkumbinárních planet, které obíhají okolo dvou hvězd současně, významně rozšíří. Téměř tři roky po startu tady máme teprve první. V datech z družice jich ale bude určitě více, o některých se už možná píšou odborné studie. Konec konců tato nová studie byla sepsána už vloni, ale tisková zpráva se objevila teprve letos v lednu.

TOI-1338 tvoří dvě hvězdy. Jedna je o třetinu větší než Slunce, druhá je červeným trpaslíkem o velikosti třetiny Slunce. Obě hvězdy obíhají okolo sebe s periodou necelých 15 dní.

Samotná planeta TOI-1338 b obíhá s periodou 95 dní a svou velikostí je podobná Saturnu, což je velmi zajímavé. Většina cirkumbinárních planet, které byly objeveny tranzitní metodou, má poloměr okolo 4 až 8 Zemí. TOI-1338 b s poloměrem 7 Zemí mezi ně docela dobře zapadá. Zatím nevíme, zda se jedná o observační zkreslení, nebo to nějak souvisí se vznikem podobných planet.

Převzato z webu  Exoplanety.cz, upraveno