(c) Graphicstock

Tichomořská deska je trhána velkými podmořskými zlomy

Současný model deskové tektoniky předpokládá, že desky pokrývající dna oceánů jsou při pohybu po zemském plášti pevné, kompaktní. Nyní však vědci zjistili, že pacifická deska je naříznuta obrovskými podmořskými zlomy. Ty jsou výsledkem sil uvnitř desky, které ji táhnou směrem na západ.
Některé z těchto zlomů jsou tisíce metrů hluboké a stovky kilometrů dlouhé.
„Věděli jsme, že ke geologickým deformacím, např. zlomům, dochází v nitru kontinentálních desek i daleko od jejich hranic,“ říká spoluautor nové studie Erkan Gün z Torontské univerzity. „Netušili jsme však, že totéž se děje i na oceánských deskách.“
Pacifická deska – která tvoří většinu dna Tichého oceánu – se po miliony let posouvá směrem na západ, kde se zanořuje do zemského pláště podél podmořských příkopů (subdukčních zón), které se táhnou od Japonska až po Nový Zéland a Austrálii. Jak je západní okraj desky stahován do pláště, táhne s sebou i zbytek desky jako ubrus stahovaný ze stolu.
Nově objevená poškození desek na zlomu se vyskytují v rozsáhlých suboceánských plošinách, které vznikly před miliony let, když se roztavená hornina ze zemského pláště vytlačila na oceánské dno; zlomy mají tendenci probíhat rovnoběžně s nejbližším příkopem. Tyto plošiny jsou, jak ukázala nová studie, méně pevné než zbytek desky. „Jinými slovy, pokud je pacifická deska jako ubrus, který se táhne po desce stolu, jsou podmořské plošiny skvrny slabší látky, které jsou náchylnější k roztržení,“ praví průvodní tisková zpráva.

Erkan Gün et al, Syn‐Drift Plate Tectonics, Geophysical Research Letters (2024). DOI: 10.1029/2023GL105452