Novokaledonské vrány nejenom užívají nástroje, ale navíc z toho mají potěšení. Podle všeho při tom zažívají obdobný pocit, jako máme při luštění křížovky nebo sudoku – jde prostě o to, aby věci do sebe správným způsobem zapadly.
Uvádí to alespoň Dakota McCoy z Harvardu v práci publikované v Current Biology. Vrány samozřejmě při experimentech v zajetí k používání nástrojů motivuje odměna, ale baví je podle všeho i samotný proces zkoumání; podobné je tomu u lidoopů.
O tom, že vrány pociťují radost, má alespoň svědčit následující pokus. Vrány naučíte, že napravo na stolu je v krabici velká odměna, vlevo malá. Pak dáte krabici doprostřed stolu; nyní před sebou máme variantu známého případu s napůl plnou a napůl prázdnou sklenicí. Pokud se vrána cítí optimisticky, bude krabici pokládat za spíše plnou, hned se k ní vrhne, v opačném případě jí to bude trvat déle nebo se na to i přímo vykašle. V jedné verzi experimentu tedy takto naučenou vránu necháme nejdřív projít nějakým úkolem vyžadující použití nástrojů, v druhé ji pustíme rovnou ke krabici uprostřed stolu. První skupina vran se na krabici vrhne mnohem ochotněji. Naopak vrány otrávilo, pokud předtím musely provádět něco náročného fyzicky, např. oblétat místnost. Pak je krabice tolik nelákala (možná byly prostě fyzicky unavené). Nešlo tedy jen o to, že by ptáci měli radost z plnění jakéhokoliv úkolu, ale o to, že některé z úkolů jim podobně jako nám přijdou zábavné/zajímavé.
Závěr? Často se obáváme, že (inteligentnější) zvířata antropomorfizujeme, ale ve skutečnosti bychom to možná měli naopak dělat víc, protože jejich duševní svět je bohatý a lidem třeba celkem podobný. Snad bychom se podobnými prostředky, tedy zábavou a duševními úkoly, mohli snažit zlepšovat i život dalších zvířat žijících v zajetí.
Video z YouTube
Dakota E. McCoy et al. New Caledonian Crows Behave Optimistically after Using Tools, Current Biology (2019). DOI: 10.1016/j.cub.2019.06.080
Zdroj: Harvard University/Harvard Gazette
Poznámky PH:
V této souvislosti viz i Konrad Lorenz, který uvádí, že takového havrana či krkavce lze v kleci bez podnětů opravdu unudit k smrti. Jeho inteligence vyžaduje i činnost.
Dejme tomu prase v chlívku, který bude brzy stejně plný elektroniky, by také dostávalo potravu pouze za úspěšné hraní nějakých počítačových her apod.? (Ale na druhé straně také víme, že plnění úkolů nemusí bavit ani každého psa, dělá to třeba kvůli odměně nebo z poslušnosti.)