(c) Graphicstock

Značení kanabinoidních receptorů na povrchu nádorových buněk

Přední vědecké ústavy spojí síly ve výzkumu syntetických protilátek iBodies.

Ústav makromolekulární chemie AV ČR ve spolupráci s Ústavem organické chemie a biochemie AV ČR intenzivně pokračují ve výzkumu syntetických náhrad protilátek iBodies® a za účelem jejich dalšího vývoje uzavřely spolupráci s Mezinárodním institutem pro konopí a kanabinoidy (ICCI). Do budoucna by mohly nově připravené sondy sloužit v klinické diagnostice například při histologickém barvení tkání. Slavnostní podepsání dohody o uzavření spolupráce proběhlo ve středu 10. října na půdě Ústavu makromolekulární chemie AV ČR.
„Potřeba spolehlivějšího a citlivějšího značení kanabinoidních receptorů v tkáňových vzorcích vznikla v počátcích spolupráce ICCI s Masarykovým onkologickým ústavem v Brně. Během prvotních testů spolehlivosti a citlivosti dostupných protilátek k označení kanabinoidních receptorů na povrchu nádorových buněk bylo zjištěno, že pro daný výzkumný záměr jsou komerčně dostupné protilátky nepoužitelné. Proto jsme se obrátili na dva přední ústavy Akademie věd, Ústav makromolekulární chemie AV ČR a Ústav organické chemie a biochemie, které tou dobou uváděly na trh první typy iBodies,“ vysvětlil důvody ke vzniku spolupráce Pavel Kubů, výkonný ředitel ICCI.
„Kolegové z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR i ICCI pro nás představují velmi důležité partnery, a to nejen v rámci projektu polymerních iBodies. Společného projektu ve výzkumu syntetických polymerních náhrad protilátek si proto velmi vážím,“ komentoval podepsání dohody o spolupráci Jiří Kotek, ředitel Ústavu makromolekulární chemie AV ČR. „Nyní budeme společně pracovat na vývoji nových produktů na bázi iBodies. Nově připravené náhrady protilátek budou dále specificky modifikovány tak, aby je bylo možné využít v diagnostice kanabinoidních receptorů v humánní medicíně.“
Pro vědce představují polymerní iBodies® neocenitelný nástroj, protože umožňují zobrazovat konkrétní bílkoviny na povrchu buněk či tyto bílkoviny izolovat z krve a jiných tkání. Do budoucna by tyto polymerní systémy mohly výrazně zefektivnit a vylepšit celou řadu běžně používaných biochemických metod ve výzkumu i v klinické praxi. „Intuice mi napovídá, že iBodies mají velký potenciál a že nakonec nezůstaneme jen u syntetických náhražek protilátek, ale objeví se i další jejich unikátní a zatím netušené přednosti. Záleží proto na každém konkrétním projektu a cílené aplikaci, aby se potenciál těchto originálních molekul mohl plně projevit. I proto mám velkou radost z tohoto nového projektu s kolegy z ÚMCH a ICCI, který bude iBodies dále rozvíjet,“ dodal ke spolupráci ředitel Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR Zdeněk Hostomský.
Cílem vývoje iBodies® je nahradit drahé, a ne vždy dostupné specifické protilátky, které jsou potřeba u většiny biochemických metod. iBodies® jsou na rozdíl od protilátek syntetické ve vodě rozpustné polymery, které mají na sobě navázané malé organické molekuly zodpovědné za specifickou vazbu např. s cílovým receptorem testovaných buněk. Výsledky laboratorních testů ukazují, že připravené iBodies® jsou přinejmenším srovnatelné s komerčně dostupnými protilátkami, a dokonce v řadě metod vykazují lepší citlivost a stabilitu.
Označení iBody vychází ze spojení dvou anglických slov: inhibitor a antibody (protilátka). Termín poukazuje na funkci iBodies jako mimetických protilátek. Součástí iBody je i molekula tzv. kotva, která zajišťuje například specifickou vazbu na pevnou fázi při celé řadě separačních technik, a také značka, většinou fluorescenční, která umožňuje snadné zobrazení iBodies® pomocí různých laboratorních technik.

tisková zpráva Ústavu makromolekulární chemie AV ČR