Snímek GW Orionis, trojhvězdného systému se záhadnou mezerou v okolních prachových prstencích. Astronomové předpokládají, že se v této mezeře nachází masivní planeta, což by byla první objevená planeta obíhající kolem tří hvězd. Na levém snímku je vidět prstencovou strukturu disku, přičemž nejvnitřnější prstenec je oddělen od zbytku disku. Pozorování na pravém snímku ukazují stín nejvnitřnějšího prstence na zbytku disku. Kredit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), ESO/Exeter/Kraus et al.

Zřejmě našli první exoplanetu u trojhvězdy

Odhaduje se, že polovina hvězdných soustav tvoří více hvězd spolu gravitačně svázaných (takže jinak řečeno, většina hvězd budou asi dvojhvězdy). Není důvod, proč by kolem dvojhvězd neobíhaly také planety. Výzkumníci z University of Nevada v Las Vegas však nyní uvádějí, že zřejmě poprvé nalezli exoplanetu i u trojhvězdy (cirkumptriální planeta). Pozorování systému GW Ori se uskutečnilo pomocí dalekohledu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).
Astronomové sledovali kolem tří hvězd tři prachové prstence. Z těchto prstenců by mohly vzniknout planety. Navíc ale v kruhovém disku vědci objevili podivnou mezeru. Zvažovali různé možnosti jejího vzniku včetně verze, že mezera vznikla v důsledku gravitačního momentu tří hvězd. Nakonec došli k závěru, že pravděpodobnějším vysvětlením mezery v disku je přítomnost jedné nebo více masivních planet podobných Jupiteru. Dávalo by to smysl: plynní obři jsou obvykle prvními planetami, které se v hvězdném systému vytvoří, kamenné (terestrické) planety následují až po nich. Samotná planeta vidět není, alespoň prozatím. Autoři studie nicméně doufají, že v příštích měsících by mohli o její existenci získat i přímý důkaz.
Průvodní tisková zpráva uvádí, že objev by mohl znamenat, že planety jsou ve vesmíru ještě častější, respektive exoplanety vznikají i tam, kde bychom je spíše nečekali.

Jeremy L Smallwood et al, GW Ori: circumtriple rings and planets, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2021). DOI: 10.1093/mnras/stab2624