Maximum meteorického roje Lyridy v roce 2020 nad Sečskou přehradou s vyznačeným souhvězdím Lyry, hvězdou Vega a radiantem roje. Foto: Petr Horálek. (výřez)

Na oblohe je v činnosti meteorický roj Lyríd

Po dlhej jarnej prestávke, keď od ukončenia činnosti meteorického roja Kvadrantíd začiatkom januára nebol v činnosti žiadny meteorický roj, sa v týchto dňoch začína aktivita Lyríd. Nebeské divadlo môžeme pozorovať do 25. apríla, jeho maximum nastane 22. apríla 2024.

Meteorický roj Lyríd súvisí s periodickou kométou P/Thatcher s obežnou dobou 415 rokov. Úkaz trvá približne týždeň, pretože šírka prúdu je malá. Jeho centrálne vlákno má len 200 000 km. Prvý záznam o pozorovaní meteorického dažďa Lyríd pochádza už z roku 687 pred n. l.

„Dráha roja prechádza blízko Saturna vo vzdialenosti 0,16 astronomickej jednotky a gravitačné poruchy menia dráhy meteoroidov tak, že nedochádza k ich stretnutiu so Zemou – v niektorých rokoch je preto pozorovaná veľmi nízka frekvencia,“ vysvetlil Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV, v. v. i.

Podmienky na pozorovanie v roku 2024 sú lepšie na začiatku aktivity, neskôr bude rušiť svit Mesiaca, ktorý je 24. apríla v splne. Vzhľadom na výšku radiantu nad obzorom sú lepšie podmienky na pozorovanie vždy v druhej polovici noci.

tisková zpráva Slovenské akademie věd