Pixabay License. Volné pro komerční užití

HIV v buněčné kultuře se podařilo zcela eliminovat pomocí techniky editování genů CRISPR-Cas

Nový výzkum týmu nizozemských vědců ukazuje, jak lze pomocí CRISPR-Cas z infikovaných buněk odstranit veškeré stopy viru HIV.
CRISPR-Cas funguje jako molekulární nůžky s naváděcí RNA (gRNA) a dokáže stříhat DNA na určených místech. Tato činnost usnadňuje buď odstranění nežádoucích genů, nebo zavedení nového genetického materiálu.
Problémem při léčbě HIV je schopnost viru integrovat svůj genom do DNA hostitele, což velmi ztěžuje jeho eliminaci. V současné době se k léčbě HIV používá řada antivirotik. Navzdory jejich účinnosti je celoživotní protivirová léčba nezbytná, protože HIV se dokáže po přerušení léčby obnovit z rezervoárů. Navíc HIV může infikovat různé typy buněk a tkání v těle, z nichž každá má své vlastní jedinečné prostředí a vlastnosti. Výzkumníci proto hledají způsob, jak se zaměřit na HIV ve všech těchto situacích.
V rámci výzkumu vědci použili molekulární nůžky (CRISPR-Cas) a dvě gRNA proti „konzervovaným“ sekvencím HIV – zaměřili se na části genomu viru, které zůstávají stejné u všech známých kmenů HIV, a dosáhli vyléčení T-buněk (lymfocytů) infikovaných HIV.
Autoři nové studie dále hodnotili systémy CRISPR-Cas z různých bakterií, aby zjistili jejich účinnost a bezpečnost při léčbě CD4+ T buněk infikovaných HIV. Systém SaCas9 vykázal vynikající antivirovou účinnost, když dokázal zcela inaktivovat HIV pomocí jediné vodicí gRNA a vyříznout (vystřihnout) virovou DNA pomocí dvou gRNA. Navíc se podařilo minimalizovat velikost vektoru (poznámka PH: zní to strašně šroubovaně, ale toto srozumitelné snad je?), což zlepšilo účinnost jeho doručení do infikovaných buněk . A dále se v rámci studie povedlo zacílit na skryté zásobní buňky HIV tím, že se „léčivo“ zaměřilo na specifické proteiny nacházející se na povrchu těchto buněk.
„Vyvinuli jsme účinný kombinovaný CRISPR útok na virus HIV v různých buňkách a místech, kde může být ukryt v rezervoárech, a prokázali jsme, že terapeutika mohou být specificky doručena do buněk, které nás zajímají. Tato zjištění představují zásadní pokrok směrem k vytvoření strategie léčby,“ říkají autoři studie.
Nicméně výzkum ještě ani zdaleka není ve fázi klinických zkoušek, je třeba dále optimalizovat způsob doručování do rezervoárových buněk HIV různých typů.

Zdroj: European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases / MedicalXpress.com