Foto: © peterruter / Dollar Photo Club

Písmena z pravé části klávesnice prý máme radši

I když si to obvykle neuvědomujeme, klávesnice QWERTY prý ovlivňuje způsob, jak vnímáme jazyk. Historicky vzniklo toto rozložení proto, aby se do sebe co nejméně zaplétaly „dráty“ kláves při psaní na stroji – jinak řečeno cílem bylo, aby písmena nacházející se v (anglických) slovech často za sebou se na klávesnici naopak nacházela dále od sebe. QWERTY tak má být vlastně „nejhorší možná“ klávesnice, na které se psalo nejpomaleji. I takovými cestami se někdy ubírá evoluce technologií.
Historické peripetie však pomiňme, jiné zdroje tento příběh uvádějí stejně trochu jinak. A vnucují se určité pochybnosti, asi nejčastějším anglickým slovem bude The, přitom T a H jsou skoro vedle. (Téměř jistě takové analýzy už někdo dělal.)
Zajímavé je, že písmena v pravé části klávesnice na nás prý působí lépe. Nejlépe je to vidět na slovech, která jinak nic neznamenají, nenesou kladný ani záporný význam a jsou vytvořena pouze za účelem testu (ploke vs. pleek apod.). Tyto testy byly provedeny s anglickými, španělskými a holandskými mluvčími, se stejným výsledkem. Dokonce ještě před érou PC, už v 60. letech, se prý dětem začala více dávat jména obsahující převahu písmen z pravé strany klávesnice.
Proč to tak vlastně funguje? Jako nejpřirozenější vysvětlení se zdá, že většině lidí se prostě píše lépe šikovnější pravou rukou, a to celkem bez ohledu na to, zda píší 10 nebo 2 prsty. Existují ovšem i další výklady tohoto jevu. Tak např. v pravé straně klávesnice je písmenek méně, méně se proto pletou. A nebo dokonce může jít i o to, jaká písmena to jsou – čili by nezáleželo jen na způsobu psaní, ale i na zvukomalebnosti písmen a z nich vytvářených slov. New Scientist např. cituje názor, že slova obsahující samohlásky y-u-i-o v pravé části bývají častěji spojeny s pozitivními emocemi (máme tomu věřit?).
David Garcia ze Swiss Federal Institute of Technology (Curych) a Markus Strohmaier z Leibniz Institute (Mannheim) nyní prošli miliony názvů knih a filmů z Amazonu a Youtube. Názvy obsahující více písmen z pravé strany klávesnice byly hodnoceny lépe. Když se vzaly texty kladných recenzí, v nich zase převládala písmena z pravé strany (předpokládejme samozřejmě nějak relativně, tj. kladně hodnocená díla vs. všechna díla, kladné recenze vs. veškeré recenze apod.). Až se tomu věřit nechce, autoři byli zpočátku prý také skeptičtí, ale v každé další sadě dat se příslušný vzor objevoval znovu a znovu.
Zajímavé ale je, že recept pro úspěch na trhu to nejspíš nepředstavuje. Když se analyzovaly nejprodávanější tituly na Amazonu, žádný „efekt QWERTY“ se prokázat nepodařilo.

Zdroj: New Scientist

Voda v kráteru Gale na Marsu přetrvávala déle, než se myslelo

Mezinárodní tým vědců pod vedením Imperial College London objevil doklady otm, že v marsovském kráteru …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close