Hvězda AG Carinae. Credit: NASA/ESA/STScI

AG Carinae, další kandidát na brzkou supernovu

Po Betelgeuze zde máme další hvězdu, která dle astronomů stojí za zvýšenou pozornost z hlediska šance pozorovat výbuch supernovy.
AG Carinae září na obloze velmi intenzivně, a to i když je tento jas snížen relativně větší vzdáleností hvězdy od Země – nějakých 20 000 světelných let. Hvězdu najdeme v souhvězdí Lodní kýl (Carina). AG Carinae je jednou z pouhých 50 známých zářivých modrých proměnných hvězd (Luminous Blue Variable, LBV) v místní skupině galaxií kolem Mléčné dráhy. Jasnost hvězdy se odhaduje řádově asi na milion Sluncí.
K hvězdě se nyní upřela pozornost poté, co Hubblevův vesmírný dalekohled pořídil její fotografii v den svých 31. narozenin.
Zářivé modré proměnné hvězdy jsou krátkověké a nestabilní, končí obvykle přeměnou na supernovu. AG Carinae, jejíž životnost odhadujeme na 5–6 milionů let, patří přitom ke hvězdám, které by se supernovou mohly stát už v blízké budoucnosti, i když přesněji to určit nedokážeme; pravděpodobnost, že bychom toho byli svědky zrovna za našeho života, je pochopitelně extrémně nízká.
Už za života ale hvězdy LBV občas vybuchují a přitom se kolem nich vytváří jakási zářící skořápka, což právě ukazuje snímek Hubbleova dalekohledu. Ke skutečně gigantickým výbuchům dojde během života hvězdy nejspíš jen jednou nebo dvakrát.
V případě AG Carinea došlo k tomuto výbuchu před cca 10 000 lety. Z hvězdy byl vyvržen 10násobek hmotnosti Slunce do vzdálenosti přibližně 5 světelných let (víc než vzdálenost mezi Sluncem a Alpha Centauri). Materiál z exploze byl poté vystaven prudkým hvězdným větrům (rychlosti asi 1 milion km/h) přicházejícím ze supermasivní hvězdy, která sama o sobě je stále přibližně 70krát hmotnější než Slunce.
Na obrázku vidíme právě rozfoukávanou skořápku (červeně). Samotný snímek byl pořízen ve viditelném i ultrafialovém světle.

Zdroj: Universe Today, SciNews a další