Foto: © peterruter / Dollar Photo Club

Atomy lidského i počítačového vidění

Lidé rozpoznávají obraz jinak než (současné) programy, i zde však dává smysl pojem minimální informace.

Na Weizmann Institute of Science a Massachusetts Institute of Technology (MIT) přišli s tzv. atomy rozpoznání – základní informací, kterou potřebujeme, abychom identifikovali nějaký objekt. Výsledky by se měly uplatnit i při počítačové analýze obrazu, respektive technologii robotického vidění.
„Atomy“ mohou mít různou podobu, třeba u tváře nebo hrníčku nám stačí nějaký její kousek, záleží ovšem i na rozlišení. Výzkumníci identifikovali „atomy objektů“ jako minimální množství informace, při jejímž snížení už schopnost rozpoznat poklesne, nebo se alespoň výrazně omezí rychlost/úspěšnost identifikace.
Závěry a konkrétní „atomy“ se podařilo získat experimentálně testováním tisíců účastníků v rámci projektu Amazon Mechanical Turk. Hranice rozpoznání byla ostrá a pro všechny lidi velmi podobná (Poznámka: To mají všichni tak optimální brýle, aby to nehrálo roli? Nedá se taková schopnost nějak vylepšit třeba v rámci povolání?), vědci ji označili jako fázový přechod. Paralelně testovaný software byl mimochodem v těchto případech už prakticky nepoužitelný. Lidský mozek při rozpoznání používá současně přístup „zdola nahoru“ a „shora dolů“, současné programy spíše jen první postup.
Shimon Ullman a Daniel Harari, Liav Assif a Ethan Fetaya publikovali své výsledky v časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Zdroj: ScienceDaily