Slábnutí jasu Betelgeuse. ESO Very Large Telescope. Credit: ESO/M. Montargès et al.

Betelgeuse skutečně hned tak nevybuchne

Zrovna před rokem byl zaznamenán prudký pokles jasu hvězdy Betelgeuse, a toto ztmavení vyvolalo spekulace o tom, zda se nestaneme svědky výbuchu supernovy. Mezitím se objevilo několik studií, které tuto možnost prakticky vyvracely.
Nová práce potvrzuje, že hvězda se nachází teprve na samém počátku fáze „spalování“ helia, a supernovou se tedy stane až za více než 100 000 let. Vědci také reportují, že oproti dřívějším měřením má Betelgeuse menší hmotnost a poloměr a nachází se blíže Zemi. Jinak studie tvrdí, že dříve zaznamenané proměny jasnosti Betelgeuse byly způsobeny běžnými pulzacemi hvězdy (mechanismus kappa) a za větší ztemnění na počátku loňského roku mohl oblak prachu.
Viz také: Proč slábla záře Betelgeuse: za vše asi mohl prach

Čísla podle nové studie: hmotnost Betelgeuse mezi 16,5 a 19 slunečních hmot, tedy o něco méně, než se dosud předpokládalo. Podle některých starších studií by hvězda mohla být obrovská, větší než oběžná dráha Jupiteru. Aktuálně se zdá, že hvězda expandovala asi do 2/3 vzdálenosti Slunce-Jupiter, jinak řečeno má průměr jako 750 Sluncí. Na velikosti závisejí přitom i odhady vzdálenosti Betelgeuse od Země. Vědci tvrdí, že je to pouhých 530 světelných let, tedy o celou čtvrtinu blíže, než se dosud předpokládalo. To je celkem velký rozdíl.
Ať tak či tak, i když svědky výbuchu supernovy budeme jen stěží, přece jen je Betelgeuse dost blízko tomuto kroku a současně dost blízko od nás, takže nám poskytuje výjimečnou možnosti studovat tuto fázi hvězdné evoluce.
Studii zastřešil Kavli Institute na University of California v Santa Barbaře. Výzkumný tým vedla Meridith Joyce z Australian National University.
Betelgeuse je obvykle jednou z nejjasnějších a nejznámějších hvězd zimní oblohy, nachází se v levém ramenu souhvězdí Orion.

Meridith Joyce et al, Standing on the Shoulders of Giants: New Mass and Distance Estimates for Betelgeuse through Combined Evolutionary, Asteroseismic, and Hydrodynamic Simulations with MESA, The Astrophysical Journal (2020). DOI: 10.3847/1538-4357/abb8db