Slábnutí jasu Betelgeuse. ESO Very Large Telescope. Credit: ESO/M. Montargès et al.

Proč slábla záře Betelgeuse: za vše asi mohl prach

Slábnutí jasu hvězdy Betelgeuse na 40 % původní svítivosti vzbudilo na konci loňského roku senzaci. Objevila se možnost, že bychom se mohli stát svědky výbuchu supernovy. V nové studii se ale astronomové přiklánějí k „prachové hypotéze“.

Viz také: Dalekohled VLT sleduje slábnoucí hvězdu Betelgeuse

Jinak řečeno, za slábnutím hvězdy zřejmě nebyly změny teploty, ale prostě to, že mezi pozorovaný objekt a pozorovatele se dostalo větší množství prachu. Emily Levesque z University of Washington a Philip Massey z Lowell Observator nyní v Astrophysical Journal Letters uvádějí, že hvězda je výrazně teplejší, než se očekávalo. Teplotu povrchu Betelgeuse se podařilo odhadnout z jejího spektra. (Technické podrobnosti: Z takto jasných hvězd je ovšem obtížné získat detailní informace přímo. Bylo potřeba použít speciální filtr a poté změřit absorpci na molekulách oxidu titaničitého, který se vyskytuje v horních vrstvách velkých a relativně chladných hvězd. TiO2 za sebou zanechává charakteristický otisk, z něhož lze dále vyjít.) Následně byla teplota povrchu stanovena na 3 325 °C, což je jen o 50–100 stupňů méně než při měření v roce 2004; tedy žádný dramatický rozdíl.
Možnost, že slábnutí jasu má na svědomí pokles teploty na povrchu hvězdy, tím pravděpodobně padá. Nepotvrzuje se ani verze, že by za slábnutím jasu stála činnost „konvekčních buněk“, které vedou teplo mezi nitrem a povrchem hvězdy, protože i tento scénář předpokládá změny teploty. Nejpravděpodobnější vysvětlení pak zní, že hvězda prostě odhodila materiál ze své vnější vrstvy, což červení superobři činí běžně. Materiál se pak kolem hvězdy rozptýlí, vychladne a kondenzuje jako prach, který absorbuje část světla.
To, že Betelgeuse coby červený superobr skončí jako supernova, platí stále. Nejspíš k tomu dojde někdy v příštích 100 000 letech, ale my u toho téměř jistě nebudeme. Loňské změny jasu každopádně výbuch nijak nepředznamenávají a v posledních týdnech se Betelgeuse začala zase rozjasňovat, i když jen zlehka.

Emily M. Levesque, Philip Massey. Betelgeuse Just Isn’t That Cool: Effective Temperature Alone Cannot Explain the Recent Dimming of Betelgeuse. arXiv:2002.10463 [astro-ph.SR]. arxiv.org/abs/2002.10463