Foto: © bluebay2014 / Dollar Photo Club

Blízko absolutní nuly teče elektrický proud po kapkách

Christian Ast a jeho kolegové z Ústavu Maxe Plancka nakonec dokázali přimět elektrony, aby se chovaly jako kvanta – oddělené částice. Při teplotě kolem 0,015 stupňů nad absolutní nulou se, jak zaznamenal STM mikroskop, elektrický proud rozdělil na jednotlivé elektrony a namísto toku začal „odkapávat“.

Jakkoliv je STM mikroskop extrémně citlivé detekční zařízení, za normální teploty nedokáže jednotlivé elektrony rozlišit. I když je proud miliardkrát menší než takový, který protéká běžnou žárovkou, za běžné teploty to stále znamená, že pod jehlou rastrovacího tunelového mikroskopu, která sleduje oblast v řádu desetimiliontiny milimetru, stále tečou za sekundu miliardy elektronů. Rozlišit jednotlivé částice lze až za extrémně nízkých teplot.
Přesněji řečeno, ve spektru STM se tehdy objeví nové struktury, které lze podle vědců vysvětlit pouze tak, že proud už je granulární. Něco podobného se prý kupodivu podařilo poprvé, alespoň v rámci elektrického proudu. Elektrony jako oddělené částice se již sice podařilo zobrazit dříve, to však bylo v prostředí izolovaných kvantových teček.
Nová studie byla publikována v Nature Communications. Samotné zjištění přesně odpovídá teorii, nicméně experimentální technika byla dost složitá – kromě přesné STM a chlazení vyžadovala i speciální laboratorní prostředí s mnoha různými „stíněními“.