(c) Graphicstock

Bludné planety velikosti Země mají být v Mléčné dráze běžné

Výzkum vědců z NASA a japonské Osaka University naznačuje, že bludných, osamělých planet je mnohem více než těch, které obíhají kolem hvězd. Výsledky naznačují, že vesmírný dalekohled NASA Nancy Grace Roman, který má být vypuštěn v květnu 2027, by mohl objevit zhruba 400 potulných světů o hmotnosti Země. A nová studie současně identifikovala i jednoho takového kandidáta.
Přecházející odhad zněl, že by dalekohled Nancy Grace Roman mohl najít tak 50 světů o hmotnosti Země.
„Odhadujeme, že v naší galaxii se nachází 20krát více bludných planet než hvězd – tedy biliony (trillions) světů,“ uvádí David Bennett z NASA (Goddard Space Flight Center v Greenbeltu), spoluautor dvou nových studií. „Jedná se o první měření počtu potulných planet v galaxii, které je citlivé na planety s menší hmotností než Země.“ Co se pak týče srovnání volně poletujících a gravitačně vázaných planet, těch prvních by mělo být 6krát víc.
Výsledky vycházejí z devítiletého průzkumu MOA (Microlensing Observations in Astrophysics), který byl prováděn na observatoři Mount John University na Novém Zélandu. Mikročočkování je dnes jedinou metodou, kterou dokážeme volně plovoucí planety o nízké hmotnosti detekovat (mimochodem, z volně plovoucích objektů by takto snad šlo nacházet i primordiální černé díry, uvádí průvodní tisková zpráva NASA). Osamělá planeta zhruba o hmotnosti Země, kterou tým objevil, je teprve druhým objevem svého druhu.
Aktuálně známe asi 5 300 exoplanet, většinou obřích nebo nacházejících se blízko svých hvězd. To vyplývá hlavně ze způsobů, jimiž exoplanety detekujeme (zejména tranzity a měření radiálních rychlostí), nevypovídá to o jejich relativní četnosti. Nová studie nicméně tvrdí, že v případě volně plovoucích planet by těch o velikosti Země mělo být víc než těch větších. Což zase asi bude důsledkem toho, že lehčí planety snáze uniknou ze svých systémů (jsou vymrštěny při chaotických interakcích těles na různých oběžných drahách během formování planetárních systémů).
Co se týče nově objevené planety s hmotností Země, není pravděpodobné, že by se Zemi nějak podobala a už vůbec ne to, že by byla obyvatelná. Nicméně o možnosti života na bludných planetách se také spekuluje, ani bez dodávek energie z hvězdy nemusejí být nutně zmrzlé na kost.

Terrestrial and Neptune mass free-floating planet candidates from the MOA-II 9-year Galactic Bulge survey, The Astronomical Journal(2023). on arXiv: arxiv.org/abs/2303.08279
Free-Floating planet Mass Function from MOA-II 9-year survey towards the Galactic Bulge, The Astronomical Journal(2023). arXiv: arxiv.org/abs/2303.08280
Zdroj: NASA Goddard Space Flight Center / Phys.org

Hledání osamělých planet pomocí mikročočkování. Credit: NASA Goddard Space Flight Center/CI Lab

Proč z Marsu uniká metan?

Jedním z nejpřekvapivějších odhalení amerického vozítka Curiosity bylo zjištění, že z povrchu kráteru Gale uniká …