Slunce, autor obrázku: Rogilbert~commonswiki. Zdroj: Wikipedia. Licence obrázku: public domain

Další úkol pro cubesaty – zkoumat Slunce

NASA vybrala novou misi, která prozkoumá Slunce a zkusí zjistit, jak na něm vznikají obří bouře, které vyvrhují nabité částice do meziplanetárního prostoru. Tyto informace nejen zlepší naše chápání procesů ve Sluneční soustavě, ale mohou také ochránit astronauty putující k měsíci či Marsu. Budeme totiž lépe vědět, jak sluneční záření ovlivňuje okolí, kterým se šíří. Nová mise dostala jméno SunRISE (Sun Radio Interferometer Space Experiment) a půjde o sestavu šesti cubesatů, které mají pracovat jako jeden obří radioteleskop. NASA na návrh, stavbu a vypuštění mise (které nepřijde před 1. červencem 2023) přidělila 62,6 milionu dolarů.

V srpnu 2017 NASA vybrala projekt SunRISE jako jeden ze dvou návrhů, které měly vypracovat studii během 11 měsíců. V únoru 2019 pak agentura schválila pokračování formulační studie na další rok. Projekt vede Justin Kasper z University of Michigan ve městě Ann Arbor a o jeho správu se stará Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně. „Máme velkou radost, že přivítáme novou misí v naší letce sond, které nám pomáhají porozumět Slunci a tomu, jak ovlivňuje prostor mezi planetami,“ uvedla Nicky Fox, ředitelka heliofyzikální divize NASA a dodala: „Čím víc víme o slunečních erupcích, tím víc chceme omezit jejich efekty na sondy a astronauty.“

Misi bude tvořit šest cubesatů s fotovoltaickými panely, jejichž velikost NASA přirovnává k toustovači (fakticky správně jde o velikost 6U). Tyto cubesaty budou nepřerušovaně snímat nízkofrekvenční emise sluneční činnosti a odesílat je přes síť Deep Space Network. Družice poletí ve vzdálenosti deset kilometrů od sebe a jelikož budou nad atmosférou, která jinak tyto vlny blokuje, budou mít nerušené pozorování. Sestava cubesatů vytvoří 3D mapy Slunce, které prozradí, kde výrony vznikají, jak se vyvíjí a jak se šíří do okolního prostoru. To pomůže zjistit, co spouští a urychluje tyto procesy. Šestice malých družic má společně poprvé v historii mapovat magnetické siločáry, které ze Slunce míří do meziplanetárního prostoru. Cubesaty by měly letět do kosmického prostoru jako sekundární náklad s komerční družicí, kterou vyrobí firma Maxar. Na oběžné dráze se z mateřské družice oddělí šest cubesatů, které pak zahájí svou misi.

Přeloženo z:

autor: Dušan Majer