Pixabay License. Volné pro komerční užití

Domestikace psa mohla souviset i se stresovým hormonem kortizolem

Dvě mutace v genu pro receptor melanokortinu 2, který se podílí na produkci stresového hormonu kortizolu, mohly hrát roli při domestikaci psů, protože jim umožnily lépe komunikovat s lidmi.
Samozřejmě v průběhu domestikace psa docházelo k různým genetickým změnám. A to nejen těch souvisejících s chováním, ale později také s metabolismem škrobu, dále pak i k výběru genů souvisejících s různým vzhledem i speciálními vlastnosti u různých plemen (ale to už šlo o změny psa domácího).
Miho Nagasawa z japonské Azabu University a její kolegové nyní zkoumali interakce 624 domácích psů pomocí dvou úkolů. V prvním z nich měl pes na základě pokynů experimentátorů (pohled, ukazování, poklepávání…) rozhodnout, pod kterou miskou je ukryto jídlo. Tím se testovalo, jak pes chápe lidská gesta a komunikaci.
Ve druhém úkolu byl psovi předložen další typický problém, jak otevřít nádobu ukrývající potravu. Měřilo se přitom, kolikrát a na jak dlouho se psi přitom dívali na lidi – tedy jakousi míru sociální vazby k člověku. Vědci rozdělili psy do dvou skupin: na primitivní plemena (považovaná za geneticky bližší vlkům, např. akita a sibiřský husky) a ostatní (kde se předpokládá větší genetická vzdálenost od vlků). Nepřekvapivý závěr zní, že psi z první skupiny se dívali na experimentátory méně často. V prvním úkolu nebyly zjištěny žádné významné rozdíly mezi různými plemeny (respektive dvěma kategoriemi, do nichž si vědci plemena rozdělili).
Autoři poté hledali mezi oběma skupinami rozdíly v genech spojených s povahou. Do tohoto zkoumání zahrnuli mj. gen pro oxytocin (OT), oxytocinový receptor (OTR), melanokortinový receptor 2 (MC2R) a gen WBSCR17, který je u člověka spojen s Williams-Beurenovým syndromem (hypersociální chování). Jak se ukázalo, dvě změny genu MC2R souvisely jak se správnou interpretací gest v první úloze, tak s častějším pohledem na experimentátory v při řešení v úloze druhé.
Podle autorů studie tedy změny v genu pro MC2R mohly hrát roli při domestikaci psů, protože podporovaly nižší úroveň stresu v blízkosti lidí.

Miho Nagasawa, Identification of genes associated with human-canine communication in canine evolution, Scientific Reports (2022). DOI: 10.1038/s41598-022-11130-x. www.nature.com/articles/s41598-022-11130-x
Zdroj: Nature Publishing Group / Phys.org

Druhý experiment popisuje samostatnost vs. spoléhání na člověka. Honáčtí a pastevečtí psi bývají také samostatní, jsou k tomu vyšlechtění, nemá to ale nic společného s tím, že by měli geneticky blízko k vlkům.
„Spoléhání na člověka“ a důvěra k člověku, respektive míra stresu v jeho přítomnosti, spolu sice mohou/budou nějak souviset (nespoléhám se na toho, komu nedůvěřuju/koho se bojím), nicméně zrovna husky (či malamut, samojed, lajka…) jsou plemena (předpokládáme) geneticky blízká vlkům a samostatná, přitom ale k lidem přátelská a nijak se jim nevyhýbající.
Na člověka se také může pes častěji dívat naopak z opatrnosti/nedůvěry (i když to asi nebude tento případ).
Úkol č. 1. má smysl v tom, že bez toho by se interpretace výsledků v úkolu č. 2 dále komplikovala (nemá cenu žádat o pomoc někoho, když pak jeho signálu neporozumím; tj. bylo třeba ověřit, že samotné chápání gest je cca stejné).
Ještě mě napadá, že roli zde mohly hrát i samotné kognitivní schopnosti/inteligence psů (i když někomu důvěřuju, nebudu ho žádat o pomoc při úkolu, který ihned vyřeším i sám/je pro mě snadný/triviální; čili by výsledky možná ještě nějak chtělo vztáhnout k úspěšnosti při řešení?).

E-kniha – texty o psech ze Sciencemag.cz sebrané, doplněné a uspořádané.
Psověda: Od domestikace vlka po psy u počítačů. 100 vědeckých studií o psech
Kdy lidé poprvé ochočili vlka? Kolik hraček znáš… Kolik slov se dokážou naučit geniální border kolie? Pozná se pes v zrcadle a má teorii mysli? Psi a matematika. Vnímají psi magnetické pole? Mohli by se dožívat 20 let? Genetické studie i experimenty zkoumající chování. Novinky o psech, které se v posledním desetiletí objevily ve vědeckých článcích. Psí zajímavosti z důvěryhodných zdrojů.
Nová vlna 2022, 150 ns