Volně plovoucí binární objekty o hmotnosti Jupitera; současná teorie vzniku hvězd a planet nedokáže jejich existenci příliš uspokojivě vysvětlit. Umělecká představa jednoho z těchto systémů. Kredit: Gemini Observatory/Jon Lomberg

Dvě osamělé planety se potkaly

Osamělé planety volně se pohybující vesmírem známe, teď ale astronomové zaznamenali méně obvyklý jev. V mlhovině Orionu se dva osamělé objekty o velikosti Jupiteru potkaly a teď vytvářejí gravitačně vázanou dvojplanetu. Výsledky jsou založeny na pozorování dalekohledů Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) na U.S. National Science Foundation National Radio Astronomy Observatory a Vesmírného dalekohledu Jamese Webba.
Objev se podařil díky pokroku v citlivosti, který vědcům umožnil detekovat slabší a menší objekty.
Pomocí VLA hledali astronomové protějšky ke skupině 40 binárních objektů o hmotnosti Jupitera známých jako JuMBO (Jupiter-mass binary objects), které již dříve identifikovali Pearson a McCaughrean (nově objevený systém sám o sobě tedy není úplně unikátní). Překvapivě pouze jeden z těchto objektů, JuMBO 24, vykazoval rádiový protějšek.
Toto pozoruhodné zjištění zpochybňuje dosavadní teorie o vzniku hvězd a planet. Rádiová svítivost obou planet v tomto binárním systému je výrazně vyšší než svítivost zjištěná u hnědých trpaslíků, což jsou objekty, které mají s obřími planetami některé společné rysy. Tato abnormalita vyvolává nové otázky .
Je sice možné, že souvislost mezi infračervenými a rádiovými signály je náhodná, ale tým to považuje za velmi nepravděpodobné
Spoluautor výzkumu Luis F. Rodriguez z Mexické národní autonomní univerzity v této souvislosti uvedl:. „Skutečně pozoruhodné je, že tato tělesa by mohla mít měsíce podobné Europě nebo Enceladu, které mají podzemní oceány kapalné vody, jež by mohly podporovat život.“

Luis F. Rodríguez et al, A Radio Counterpart to a Jupiter-mass Binary Object in Orion, The Astrophysical Journal Letters (2024). DOI: 10.3847/2041-8213/ad18ac
Zdroj: National Radio Astronomy Observatory / Phys.org, přeloženo / zkráceno

Poznámka PH: Kolik tepla relativně poskytuje měsícům u obřích planet Sluneční soustavy slapový ohřev od Jupiteru a Saturnu a kolik Slunce? Zmrzly by oceány v těchto měsících bez Slunce?

Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty