Snímek hvězdokupy Alpha Persei z druhé Digitalizované přehlídky oblohy (DSS-II). Tato hvězdokupa je jednou z nejdříve vzniklých hvězdokup z rodiny Alpha Persei a je po ní pojmenována. Kredit: ESO/STScI Digitized Sky Survey II

Galaktické rodokmeny: Mnoho blízkých hvězdokup pochází pouze ze tří rodin

Tři rodiny původu hvězdokup byly nazvány Collinder 135 (Cr135), Messier 6 (M6) a Alpha Persei.

Mezinárodní tým astronomů pod vedením Vídeňské univerzity tvrdí, že rozluštil historii vzniku mladých hvězdokup, z nichž některé můžeme v noci pozorovat pouhým okem. Tým, který vedli Cameren Swiggum a João Alves z Vídeňské univerzity a Robert Benjamin z University of Wisconsin ve Whitewateru, uvádí, že většina blízkých mladých hvězdokup patří pouze do tří rodin, které pocházejí z oblastí velmi intenzivní tvorby hvězd. Provedený výzkum rovněž poskytuje nové poznatky o vlivu supernov na vznik obřích plynných struktur v galaxiích, jako je naše Mléčná dráha.
„Mladé hvězdokupy jsou vynikající pro zkoumání historie a struktury Mléčné dráhy. Studiem jejich pohybu směrem do minulosti, a tedy i jejich původu, získáváme také důležité poznatky o vzniku a vývoji naší galaxie,“ uvádí průvodní tisková zpráva.
Na základě přesných dat z mise Gaia Evropské kosmické agentury (ESA) a spektroskopických pozorování tým vystopoval původ 155 mladých hvězdokup v okruhu asi 3 500 světelných let kolem Slunce. Tři rodiny jejich původu byly nazvány Collinder 135 (Cr135), Messier 6 (M6) a Alpha Persei (αPer; samotná hvězda Alfa Persei se označuje také jako Algenib nebo Mirfak).
První hvězdy v příslušných mladých hvězdokupách se podle studie zformovaly teprve před asi 40 miliony lety.
Studie zjistila, že v těchto třech rodinách hvězdokup muselo dojít k více než 200 výbuchům supernov, při nichž se do okolí uvolnilo obrovské množství energie. Autoři dospěli k závěru, že tato energie měla pravděpodobně významný vliv na rozložení plynu v okolních oblastech.
„To by mohlo vysvětlit vznik superbubliny, obří bubliny plynu a prachu o průměru 3 000 světelných let kolem rodiny Cr135,“ vysvětluje C. Swiggum. Sluneční soustava je také zasazena do takové bubliny, tzv. místní bubliny, která je vyplněna velmi řídkým a horkým plynem. „Naše místní bublina je pravděpodobně také spojena s historií jedné ze tří rodin hvězdokup,“ dodává C. Swiggum.

Cameren Swiggum, Most nearby young star clusters formed in three massive complexes, Nature (2024). DOI: 10.1038/s41586-024-07496-9. www.nature.com/articles/s41586-024-07496-9