Pixabay License. Volné pro komerční užití

Hezká kuriozita: Jak chutná a jak voní ve vesmíru

Vanilková a mandlová vůně byly v prostředí simulovaném ISS intenzivnější.

Vědci z RMIT University provedli první studii o běžných vůních potravin, která může pomoci vysvětlit, proč astronauti uvádějí, že jim jídlo ve vesmíru chutná mdle a často jedí jen s přemáháním. Výzkum má mít širší důsledky pro zlepšení stravování izolovaných lidí, včetně obyvatel pečovatelských domů, a to díky personalizaci vůní, které zvýrazní chuť jídla.
Tým v této studii testoval, jak lidé vnímají výtažky z vanilky a mandlí a citronové silice. Porovnávalo se běžné prostředí a stísněné prostředí Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), které bylo účastníkům simulováno pomocí brýlí pro virtuální realitu. Vanilková a mandlová vůně byly v prostředí simulovaném ISS intenzivnější, zatímco citronová vůně zůstala nezměněna. Podle studie může změnu vnímání vysvětlit konkrétní sladká chemická látka ve vůni vanilky a mandlí: benzaldehyd.
Jedná se také o první studii, která zahrnuje velký vzorek 54 dospělých osob a zachycuje rozdíly v osobním prožívání vůní a chutí jednotlivců v izolovaném prostředí.
Roli ve změnách zde hraje pocit osamělosti/izolace i vnímání prostoru, což všechno ovlivňuje vnímání vůní a chutí. Výsledky doplňují dřívější studie zaměřené na kapaliny. Stav beztíže způsobuje přesun kapalin z dolních do horních částí těla, což vytváří otoky obličeje a ucpání nosu, které ovlivňují čich a chuť. Tyto příznaky obvykle začnou mizet během několika týdnů pobytu ve stavu beztíže.
Astronauti si na jídle ale nepochutnávají ani po odeznění účinků posunu tekutin, což naznačovalo, že je za tím ještě něco víc. Při misích v délce let to všechno může být už hodně důležité.

Grace Loke et al, Smell perception in virtual spacecraft? A ground-based approach to sensory and chemical data collection, International Journal of Food Science (2024). DOI: 10.1111/ijfs.17306