Europa. NASA/JPL/DLR. Volné dílo.

Hubbleův dalekohled dokazuje trvalou přítomnost vodní páry v atmosféře Europy

Zjištění stabilního množství vody na Europě je však o něco překvapivější než na Ganymedu.

Pozorování Jupiterova ledového měsíce Europa Hubbleovým vesmírným dalekohledem odhalilo trvalou přítomnost vodní páry – záhadně však pouze na jedné polokouli.
Předchozí pozorování vodní páry na Europě byla spojena s výtrysky z ledu, jak je vyfotografoval Hubbleův dalekohled v roce 2013. Jsou obdobou gejzírů na Zemi, ale sahají do výšky více než 60 kilometrů. Vytvářejí přechodné skvrny vodní páry ve velmi řídké atmosféře, která má na povrchu pouze miliardtinu tlaku té pozemské. Nová analýza archivních pozorování z let 1999–2015 naznačuje dlouhodobou přítomnost vodní páry, ovšem pouze na zadní polokouli Europy – tedy v té části měsíce, která je vždy proti směru jeho pohybu po oběžné dráze. Příčina této asymetrie mezi přední a zadní polokoulí není zatím uspokojivě vysvětlena.
Vlastní novou analýzu archivních snímků a spekter z Hubblova dalekohledu provedl Lorenz Roth z Královského technologického institutu pro vesmír a fyziku plazmatu KTH ve Švédsku s využitím techniky, která nedávno vedla k objevu vodní páry i v atmosféře Jupiterova měsíce Ganymedu. Jak uvádí L. Roth, zjištění stabilního množství vody na Europě je však o něco překvapivější než na Ganymedu, protože povrchové teploty na Europě jsou nižší (maximální denní teploty asi -162 °C, nicméně i tak zde led sublimuje).
Europu v blízké budoucnosti čeká podrobný průzkum sondami v rámci misí Europa Clipper (NASA) a Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) Evropské kosmické agentury (ESA).

Lorenz Roth, A stable H2O atmosphere on Europa’s trailing hemisphere from HST images, Geophysical Research Letters (2021). DOI: 10.1029/2021GL094289