Foto: © palau83 / Dollar Photo Club

I za hemeroidy mohou asi geny

Hemeroidy představují velmi nepříjemné a u starších lidí současně rozšířené onemocnění. Bylo navrženo mnoho mechanismů, které by mohly jejich vznik vyvolávat – obezita, sedavý životní styl, nízký příjem vlákniny nebo poruchy vyprazdňování (průjem i zácpa).
Tenghao Zheng z Monash University je hlavním autorem studie, která se zaměřila na možné genetické příčiny (respektive spolupůsobící faktory) vzniku hemeroidů. Srovnána byla genetická data 218 920 pacientů s hemeroidy a 725 213 v tomto ohledu zdravých lidí (všichni evropského původu). Z tohoto úctyhodného vzorku se podařilo identifikovat 102 nových, dosud neznámých oblastí DNA, kde byly nalezeny rozdíly (poznámka: ad „nových“ – genetická komponenta hemeroidů byla zkoumána a zvažována už dříve). Ukázalo se, že že tyto geny jsou primárně exprimovány v krevních cévách a gastrointestinálních tkáních a společně se účastní řízení funkce hladkého svalstva a vývoje endoteliálních buněk (vrstva vystýlající vnitřní povrch cév a srdce) a struktur epitelu (buněk povrchu) ve střevě. Studie vede k závěru, že hemoroidy jsou výsledkem dysfunkce hladkého svalstva, epitelu a pojivové tkáně střeva.
Bezprostředně z toho pro léčbu hemeroidů asi nevyplývá nic, potenciálně se nicméně nabízejí možnosti měnit aktivitu odpovídajících genů (lokální dodávka farmak apod.). Navíc je pak otázkou, nakolik jsou smysluplná mnohá dosavadní doporučení, třeba ve smyslu změny životního stylu.

Tenghao Zheng et al. Genome-wide analysis of 944 133 individuals provides insights into the etiology of haemorrhoidal disease, Gut (2021). DOI: 10.1136/gutjnl-2020-323868