(c) Graphicstock

Kdo může pozorovat nás?

Jsme prý viditelní z minimálně 9 známých exoplanet.

Vědci z Queen’s University Belfast a německého Institutu Maxe Plancka si položili otázku, zda obyvatelé exoplanet mohou nějak zaregistrovat Zemi. A to čistě metodami, které v tuto chvíli používáme k detekci exoplanet my sami.
Projekty jako SuperWASP a Kepler využívají především tranzitní metodu, tj. pozorování přechodu exoplanety mezi dalekohledem a hvězdou (pravidelné snížení jasnosti). Pokud tento postup obrátíme, ukáže se, že Merkur, Venuše, Země a Mars jsou z vesmíru viditelnější než velké vnější planety; větší roli než samotná velikost hraje vzdálenost od hvězdy. Z různých částí vesmíru by bylo možné pozorovat ve Sluneční soustavě maximálně 3 planety (v různých kombinacích). Náhodně umístěný pozorovatel by měl šanci na detekci aspoň jedné planety ve Sluneční soustavě asi 1/40, 2 planety by měly pravděpodobnost asi 1/400 a 3 pak 1/4000.
Z tisíců známých exoplanet by tak nějaká planeta ve Sluneční soustavě mohla být vidět asi ze 68 exoplanet, konkrétně tranzit Země by šel zaznamenat asi z 9 (i když žádná z těchto exoplanet neleží v obyvatelné zóně). Další odhad pak praví, že z (dosud neobjevených) exoplanet v obyvatelné zóně by Zemi šlo zachytit řádově z 10. Přitom by ale šlo těžko odhalit, že zde existuje život nebo dokonce technologicky pokročilá civilizace.
Studie byla publikována v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.