Pixabay License. Volné pro komerční užití

Kmenové buňky vlasových váčků by mohly zvrátit plešatost

Jediná sloučenina rozhoduje o tom, kdy se buňky folikulů (vlasových váčků) dělí a kdy odumírají. Tento objev by mohl umožnit nejen léčbu plešatosti, ale také urychlit hojení ran; vlasové folikuly jsou totiž zdrojem kmenových buněk.
Například játra a žaludek se v reakci na zranění či poškození regenerují pomocí buněk, které mají některé vlastnosti těch kmenových. Vlasové folikuly jsou ale jediným orgánem u člověka, který se regeneruje automaticky a pravidelně.
Vědci nyní zjistili, jak určitý typ proteinu TGF-beta řídí proces, při kterém se buňky ve vlasových folikulech, a to včetně kmenových buněk, dělí a vytvářejí nové buňky, nebo ale také páchají sebevraždu procesem řízení buněčné smrti (apoptóza) – což nakonec vede k zániku celého vlasového folikulu.
Efekt proteinu TGF-beta závisí na množství, které buňka produkuje; větší množství vyvolává apoptózu. Proč vlastně folikuly páchají sebevraždu, to se kupodivu dosud pořádně neví. „Některé hypotézy naznačují, že jde o zděděnou vlastnost, původně typickou pro zvířata, která shazují srst, aby přežila horké letní teploty, nebo se snaží maskovat,“ uvádí průvodní tisková zpráva. Důležité při tom ale je, že i když se vlasový folikul spáchá sebevraždu, nikdy nezabíjí svůj rezervoár kmenových buněk. Jakmile tyto kmenové buňky dostanou signál k regeneraci, rozdělí se, vytvoří nové buňky a vyvinou se v nový folikul. Pokud by se vědcům podařilo přesněji určit způsob, jakým TGF-beta aktivuje dělení buněk, a jak tato chemická látka komunikuje s dalšími důležitými geny, mohlo by být možné folikulární kmenové buňky aktivovat na vyžádání, a stimulovat tak růst vlasů.

Katherine Dinh et al, A probabilistic Boolean model on hair follicle cell fate regulation by TGF-β, Biophysical Journal (2022). DOI: 10.1016/j.bpj.2022.05.035