Pixabay License

Kombucha na diabetes pomáhat může

O kombuše, tedy sladkém čaji fermentovaném kvasinkami a bakteriemi, se uvádí leccos, ovšem vědecké studie zatím o jejích eventuálních prospěšných účincích žádný důkaz nepřinesly, respektive výsledky byly jen velmi omezené. Pití kombuchy má pomáhat imunitě, dodávat energii, snižovat chuť k jídlu…

Nová studie jakousi podporu pro kombuchu nicméně přináší. Podle výsledků klinické studie provedené výzkumníky z Georgetown University, University of Nebraska-Lincoln a MedStar Health měli lidé s cukrovkou 2. typu, kteří po dobu čtyř týdnů pili fermentovaný čajový nápoj kombuchu, nižší hladinu glukózy v krvi nalačno ve srovnání s placebem podobné chuti. Což by znamenalo přínos pro ty, kdo trpí diabetem 2. typu nebo prediabetem. Dosavadní výzkumy tohoto typu byly prováděny jen na myších nebo na zdravých lidech.
Studie se ovšem uskutečnila jen na 12 osobách. Co se týče samotné metody, ta byla postavena tak, aby lidé přitom nijak neměnili svůj jídelníček. Jedna skupina lidí denně po dobu čtyř týdnů pila šálek kombuchy denně, druhá placebo; po dvou měsících, kdy se biologické účinky nápojů měly „vyplavily“, se kombucha a placebo mezi skupinami vyměnily a nápoje se pily další čtyři týdny. Pokus byl slepý.
Výsledek: Kombucha po čtyřech týdnech snížila průměrnou hladinu glukózy v krvi nalačno ze 164 na 116 mg na dcl., zatímco rozdíl po čtyřech týdnech s placebem nebyl statisticky významný. Směrnice Americké diabetické asociace doporučují, aby se hladina cukru v krvi před jídlem pohybovala mezi 70 a 130 mg na dcl.
Vědci se také zabývali složením fermentujících mikroorganismů v nápoji, aby zjistili, které složky by mohly být nejúčinnější. Analýza ukázala, že nápoj se skládá především z bakterií mléčného kvašení, bakterií octového kvašení a kvasinek rodu Dekkera (poznámka: ty najdeme mj. ve spontánně kvašených belgických pivech), přičemž mikroorganismů z těchto 3 skupin bylo srovnatelně. Složení kultury se lišilo mezi různými dodavateli, ale nijak dramaticky.

Chagai Mendelson et al, Kombucha tea as an anti-hyperglycemic agent in humans with diabetes—a randomized controlled pilot investigation, Frontiers in Nutrition (2023). DOI: 10.3389/fnut.2023.1190248, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2023.1190248/full
Zdroj: Georgetown University Medical Center / MedicalXpress.com

Poznámka PH: Ono nejspíš efekt bude podobný jako u kimči nebo našeho kvašeného zelí, mírně příznivé účinky toho, co prošlo mléčným kvašením?