Zdroj: Pixabay, Pixabay License. Volné pro komerční užití

Krátké toxické RNA zabíjejí mozkové buňky a mohou umožnit vznik Alzheimerovy choroby

Nová studie Northwestern University ukazuje, že klíčovou roli u Alzheimerovy choroby může hrát dosud neuvažovaný mechanismus, interference RNA. Výzkumníci poprvé identifikovali krátké řetězce toxických RNA (sRNA), které přispívají k odumírání mozkových buněk a poškození DNA v mozku postiženém Alzheimerovou chorobou a/nebo ve stáří.
Autoři studie uvádějí, že během stárnutí dochází k úbytku krátkých řetězců ochranných RNA. Vědci také zjistili, že starší lidé s vynikající pamětí mají v mozkových buňkách naopak vyšší množství ochranných krátkých řetězců RNA. Jde tedy vlastně o to, že ve stárnoucích mozkových buňkách se rovnováha mezi toxickými a ochrannými sRNA posouvá směrem k těm toxickým.
Zjištění také ukazují na novou možnou cestu k léčbě Alzheimerovy choroby a potenciálně i dalších neurodegenerativních onemocnění. Převážná část investic při hledání léků proti Alzheimerově chorobě se dosud soustředila na dva mechanismy: snížení nálože amyloidních plaků v mozku a zabránění fosforylaci proteinů tau. Výsledky tohoto úsilí jsou ale dosud jen velmi skromné.
Látky, které by mohly umožnit stabilizaci nebo zvýšení množství ochranných krátkých RNA v mozku, již sice známe, ale rozhodně je ještě čeká testování na zvířecích modelech a snaha nějak zvýšit jejich účinnost. Dalším krokem bude také určit na různých zvířecích a buněčných modelech (a také v mozcích pacientů s Alzheimerovou chorobou) přesný podíl toxických sRNA na buněčné smrti neuronů, tj. vybrat hlavní terapeutické cíle.
Krátké RNA (sRNA) nekódují proteiny, mají v buňce jiné kritické funkce. Jedna třída těchto sRNA potlačuje dlouhé kódující RNA prostřednictvím procesu tzv. RNA interference, který vede k umlčení proteinů kódovaných dlouhými RNA. Vědci nyní identifikovali ale i velmi krátké sekvence přítomné v některých z těchto sRNA, které mohou zabíjet buňky (zde tedy konkrétně neurony) tím, že naopak blokují produkci nezbytných proteinů, což vede k jejich smrti. Toxické sRNA jsou normálně inhibovány ochrannými sRNA. Jejich množství se však se stárnutím snižuje, což toxickým sRNA umožňuje poškozovat buňky.

Bidur Paudel et al, Death Induced by Survival gene Elimination (DISE) correlates with neurotoxicity in Alzheimer’s disease and aging, Nature Communications (2024). DOI: 10.1038/s41467-023-44465-8 , doi.org/10.1038/s41467-023-44465-8