Pixabay License

Predátoři bakterií mají představovat novou říši života

Nová zkoumaná a dosud málo známá skupina jednobuněčných eukaryot Provora byla podrobněji popsána v Nature. Jedná se o predátory (zejména) bakterií, vytvářející podle všeho samostatnou a starobylou větev života. Provora se dělí na nibbleridy (nibberids), kteří pomocí struktur podobných zubům ukusují kusy kořisti, a nebulidy (nebulids), kteří požírají kořist vcelku.
Ve srovnání s jinými „prvoky“ jsou mikroorganismy ze skupiny Provora poměrně vzácní. Identifikovat se je ale podařilo na celém světě, ve vzorcích mořských vod od Severního ledového oceánu po teplé vody korálových útesů. Autoři nové studie si všimli, že ve vzorcích, kde byly tyto mikroorganismy přítomny, téměř všechny ostatní formy života po jednom až dvou dnech zmizely. Byly totiž zkonzumovány. Týkalo se to jak ostatních bakterií, tak i dalších jednobuněčných eukaryot.
Vědci plánují sekvenovat celé genomy těchto organismů a také sestavit 3D rekonstrukce buněk, aby se dozvěděli více o jejich molekulární organizaci a struktuře. Kultivace těchto organismů v laboratořích je ovšem zatím problematická.
Jakkoliv vyšší taxony než druh jsou už do značné míry věcí zvyku, autoři studie nicméně pokládají Provora za superskupinu (poznámka: snad cca totéž znamená „říše“), tj. nejvyšší taxon hned pod doménami (to jsou archea, bakterie a eukaryota). K popisu genetické odlišnosti je často používán gen 18S rRNA. Jednotliví Provora se v tomto genu od sebe liší o 170 až 180 nukleotidů, což cca odpovídá rozdílům ve skupině zahrnující všechny živočichy i houby. Člověk a morče se v tomto genu liší o 6 nukleotidů.

Denis Tikhonenkov, Microbial predators form a new supergroup of eukaryotes, Nature (2022). DOI: 10.1038/s41586-022-05511-5. www.nature.com/articles/s41586-022-05511-5
Zdroj: University of British Columbia / Phys.org

Poznámka: Provora je zřejmě i nové označení? Nejspíš jako že konzumuje (šelmy – Carnivora) jiná prokaryota a protisty (jednobuněčná eukaryota).

1. (Podněk k opravě – netřeba zařazovat do komentářů k článku)

Provora nejsou bakterie, ale hluboká eukaryotní linie patřící do vyšší superskupiny Diaphoretickes (podobné dříve zavedené naříši Corticata). Ale jsou to predátoři bakterií i jiných mikroorganismů, tedy živí se PROkaryoty a PROtisty, proto PROvora (jak správně píšete v poznámce o etymologii).

Asi důsledek špatného překladu, při které došlo k záměně sousloví „bakteriální predátoři“ a „predátoři bakterií“ s odlišným významem.

Doporučuji proto opravit nejen nadpis, ale i první dva odstavce.

A ještě drobnost – namísto „nadskupiny“ použijte zavedený termín „superskupina“ (podívejte se na článek Superskupina na české wikipedii), na rozdíl od nadtříd, nadřádů apod. se předpona super- nepřekládá

2. jejda, to se mi tedy neco povidlo. komentar necham, nebudu delat, ze zde chyby nebyly. dekuju za upozorneni. pricina me chyby je hlavne v tom, ze eukaryota pozirajici bakterie by mi prisla normalni, proste jsem si myslel, ze prislusna zprava je „zajimavejsi“ (naopak bakterie pozirajici eukaryota).