Bakterie, ilustrační obrázek © Jezper / Dollar Photo Club

Muší larvy by mohly pomoci s bakteriální rezistencí

Druh hmyzu, který se nazývá bzučivka zelená, by podle vědců z britské univerzity Swansea mohl pomoci s bojem proti určitým typům baktérii, napsala agentura Reuters. Odborníci zjistili, že některé molekuly, které se nacházejí v sekretu bzučivky, ničí velmi odolné baktérie jako například multirezistentní zlatý stafylokok (MRSA), který je imunní vůči některým antibiotikům.

Bzučivka zelená, které se přezdívá biologický nůž, je v medicínském prostředí známá již dlouho. Její larvy se totiž používaly k čištění infikovaných ran.

„Z doslechu a předchozích výzkumů víme, že larvy zabíjely baktérie v ránách,“ vysvětluje Yamni Nigamová, která je hlavní badatelkou v tomto výzkumu.

Nigamová uvedla, že vědci odebrali vzorky výměšků larev různého druhu a zkoumali je za různých podmínek. Mimo jiné sledovali interakci výměšků a baktérií. Výsledky nasvědčují tomu, že sekret larev bzučivky zelené dokáže bojovat s rezistentními baktériemi, řekla Nigamová.

Sekret vědci získávají tím, že několik set larev bzučivky zelené ponoří přes noc do nádoby se sterilní vodou. Druhý den larvy odfiltrují a tekutiny je více než předtím. Jsou v ní antibakteriální výměšky.

Vědci se nyní snaží zjistit přesné chemické složení molekuly, která bojuje s baktériemi. Až ho budou znát, chtějí molekulu vyrobit v laboratoři a zkoumat, jak reaguje na různé baktérie. Nigamová doufá, že by výzkum mohl sloužit k vyvinutí nového antibiotika. Molekula má už i jméno – seraticin.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky