Foto: © bluebay2014 / Dollar Photo Club

Nová organická molekula slibuje fosforescenci bez vzácných kovů

Vědci z Osaka University a dalších institucí zjistili, že nová organická molekula thienyl diketon vykazuje vysoce účinnou fosforescenci.

Fosforescence je cennou optickou funkcí, která se využívá v řadě aplikacích, např. v displejích OLED nebo při diagnostice rakoviny. Dosud bylo dosažení vysoce účinné fosforescence bez použití vzácných kovů, jako je iridium a platina, značnou výzvou. Fosforescence, k níž dochází při přechodu molekuly z vysokoenergetického do nízkoenergetického stavu, často konkuruje nezářivým procesům, při nichž molekula ztrácí energii ve formě tepla. Tato konkurence může vést k pomalé fosforescenci a nižší účinnosti. Ačkoli předchozí výzkum naznačil, že začlenění určitých strukturních prvků do organických molekul by mohlo fosforescenci urychlit, tyto snahy se nevyrovnaly rychlosti a účinnosti materiálů na bázi vzácných kovů. Průlom výzkumného týmu s novou organickou molekulou thienyl diketonem představuje významný pokrok v této oblasti.
„Výzkum poskytuje nové konstrukční pokyny pro vývoj organických fosforeskujících materiálů, které nejsou závislé na vzácných kovech a nabízejí potenciál tyto materiály překonat a nahradit v různých aplikacích. Výsledky slibují významný pokrok mimo jiné v oblasti OLED, osvětlení a lékařské diagnostiky,“ uzavírá tisková zpráva.

Yosuke Tani et al, Fast, Efficient, Narrowband Room-Temperature Phosphorescence from Metal-Free 1,2-Diketones: Rational Design and Mechanism, Chemical Science (2024). DOI: 10.1039/D4SC02841D