Pixabay License. Volné pro komerční užití

Objevili dosud nejtěžší známou neutronovou hvězdu

Neutronová hvězda rotující 707krát za sekundu (tedy jedna z vůbec nejrychlejších) roztrhala druhou hvězdu z páru a pohltila téměř veškerou její hmotu. Vznikla tak největší dosud známá neutronová hvězda o hmotnost 2,35 hmotnosti Slunce. Jen o trochu víc a objekt by se zřejmě už zhroutil do černé díry. Pulsar PSR J0952-0607 je nejhustším objektem v dosahu Země (poznámka: „v dosahu“ zde šířeji můžeme chápat jako to, že příslušnou hmotu můžeme studovat, alespoň v principu, což v případě černých děr nelze).
Změření hmotnosti bylo možné díky extrémní citlivosti havajského dalekohledu Keck I, který právě dokázal zaznamenat spektrum viditelného světla z průvodce hvězdy, nyní zmenšeného na velikost obří plynné planety. Hvězda se nachází asi 3 000 světelných let od Země ve směru souhvězdí Sextant.
PSR J0952-0607 byla objevená v roce 2017. Autoři nové studie Alex Filippenko z Kalifornské univerzity v Berkley a Roger W. Romani ze Stanfordu studují již více než 10 let kategorii neutronových hvězd zvaných černé vdovy (tj. takové, které mají tendenci požírat své menší společníky z páru, podobně jako tato pavoučice samečky). Snaží se přitom stanovit horní limit velikosti/hmotnosti neutronových hvězd. Potvrzený rekord tedy nyní zní 2,35 +- 0,17 hmotností Slunce. Pokud se tato hodnota již opravdu blíží horní hranici, pak by se dalo mluvit i o zklamání. V nitru hvězdy o takové hmotnosti se totiž zřejmě budou vyskytovat neutrony a kvarky up (nahoru) a down (dolů), které vytvářejí protony a neutrony, nikoliv ale exotická hmota, jako jsou kvarky strange (podivný) nebo kaony (K-mezony).
Černé vdovy se výsledkem pohlcení hmoty z druhé párové hvězdy často roztočí a z pulsaru pak začne vycházet vítr částic, které mohou zbytek hvězdy dorazit – objekt se pak zmenší na velikost planety nebo úplně zmizí (a astronomové se pak diví vlastnostem neutronové hvězdy, které odpovídají dvojhvězdě). Ze společníka pulsaru PSR J0952-0607 zůstal nyní asi dvacetinásobek hmotnosti Jupiteru (tedy cca 2 % hmotnosti Slunce).

Viz také: Největší neutronová hvězda? Nebo nejmenší černá díra?

PSR J0952-0607: The Fastest and Heaviest Known Galactic Neutron Star, To Appear in ApJ Letters, arXiv:2207.05124 [astro-ph.HE] arxiv.org/abs/2207.05124