3d struktura proteinů, zdroj: Wikipedia, licence obrázku public domain

Objevili protein, který chrání nádory

Pokud zvýšíme tvorbu metalothioneinu v těle, zvýšíme tak rezistenci nádoru vůči cytostatikům.

Vědci z Mendelovy univerzity v Brně se snaží zjistit, proč léčba rakoviny u některých lidí selhává. Předmětem jejich zájmu je lidský protein metalothionein, který zřejmě umí nádorové buňky ochránit, a kazí tak snažení lékařů. Řešením by v budoucnu mohla být pilulka podávaná na začátku léčby cytostatiky. Pacient by ji dostal proto, aby metalothionein nezvýšil svou produkci, a nádor se tedy nemohl bránit.
Podle vedoucího Ústavu chemie a biochemie AF MENDELU Vojtěcha Adama způsobuje selhávání léčby rakoviny obrovské ztráty na životech. Metalothionein, který v sobě všichni máme, může být onou skrytou příčinou, proč u některých lidí léčba neuspěje a u jiných naopak zabere. Zmíněný protein vědec studuje už 20 let, přičemž prvně jej zaujala jeho schopnost chránit buňky před toxickými kovy.
„Podařilo se nám už i na zvířecích modelech potvrdit, že pokud zvýšíme tvorbu metalothioneinu v těle, zvýšíme tak rezistenci nádoru vůči cytostatikům. Tyto teorie byly známé již dříve, nám se ale podařilo je věrohodně prokázat a argumentačně podložit,“ uvedl Adam, který je zároveň prorektorem Mendelovy univerzity v Brně.
Se svým týmem primárně míří na oblast léčby nádorových onemocnění. „Ve spolupráci s kolegy ze Španělska jsme objevili velice zajímavou roli metalothioneinu u onemocnění jater. Jsme ve stádiu experimentů na zvířatech, avšak dosavadní výsledky se dají považovat za nový pohled na metalothionein a jeho roli v případě jiných než nádorových onemocnění,“ uvedl Adam.
Asi nejambicióznějším cílem celého projektu podpořeného ERC grantem je vytvořit pilulku, kterou si pacient vezme na začátku léčby cytostatiky, aby metalothionein nezvýšil svou produkci, a nádor se tak nemohl bránit. Přestože tato pilulka nebude pro všechny typy nádorů univerzální, je vize do budoucna velmi příznivá. „Mohla by zvýšit úspěšnost protinádorové léčby i o desítky procent,“ říká Adam.
Vědci se nyní zaměří na oblast výběru vhodných isoforem metalothioneinu, tedy jakýchsi jeho podtypů, s akcentem na jejich zapojení do procesů rezistence vůči nádorové léčbě. „Nejslibnější kandidát označený metalothionein 3 se ukazuje jako ten nejvhodnější pro návrh protokolu, kde jej budeme cíleně blokovat, a při tom sledovat, zdali tím zefektivníme léčbu. Již jsme s těmito experimenty začali a těšíme se na jejich první výsledky,“ dodal Adam.

tisková zpráva Mendelovy univerzity v Brně