(c) Graphicstock

Oxidy uhlíku na Uranově měsíci Ariel naznačují další důkaz pro podpovrchový oceán

Povrch Uranova měsíce Ariel je podle nové studie pokryt značným množstvím ledu oxidu uhličitého, zejména na polokouli, která je vždy obrácena směrem od směru pohybu měsíce po oběžné dráze. Tato skutečnost představuje překvapení, protože i v chladných končinách soustavy Uranu se oxid uhličitý snadno mění na plyn a ztrácí se do vesmíru.
Vědci se proto domnívají, že oxid uhličitý na povrch Arielu musí dodávat nějaký speciální proces. Jednou z možností je, že interakce mezi povrchem měsíce a nabitými částicemi v magnetosféře Uranu vytvářejí oxid uhličitý prostřednictvím radiolýzy (ionizujícím zářením).
Nová studie však upřednostňuje alternativní teorii – že CO2 a další molekuly vznikají uvnitř Arielu, možná z podpovrchového kapalného oceánu. Ariel má podle nové studie jedny z nejbohatších ložisek oxidu uhličitého ve Sluneční soustavě, jejichž tloušťka na zadní polokouli měsíce dosahuje odhadem 10 milimetrů nebo více. Mezi těmito usazeninami byl další záhadný nález: první jasné signály oxidu uhelnatého. Ten by prostě být v námraze neměl, na to je povrch Arielu příliš teplý. Musí tedy existovat proces, který ho zde doplňuje.
Část tohoto doplňování by stále mohla být způsobena radiolýzou. Laboratorní experimenty ukázaly, že radiační bombardování vodního ledu smíšeného s materiálem bohatým na uhlík může produkovat jak oxid uhličitý, tak oxid uhelnatý.
Nicméně většina oxidů uhlíku může pocházet z chemických procesů, které probíhaly (nebo stále probíhají) ve vodním oceánu pod ledovým povrchem Arielu. Oxidy uhlíku unikají buď trhlinami v ledovém povrchu měsíce, nebo možná i erupcemi. Nová spektrální pozorování navíc naznačují, že na povrchu Arielu se mohou nacházet také uhličitanové minerály – soli, které mohou vznikat pouze interakcí kapalné vody s horninami.

Richard J. Cartwright et al, JWST Reveals CO Ice, Concentrated CO2 Deposits, and Evidence for Carbonates Potentially Sourced from Ariel’s Interior, The Astrophysical Journal Letters (2024). DOI: 10.3847/2041-8213/ad566a
Zdroj: Johns Hopkins University / Phys.org

Poznámka: O možnosti, že by Ariel mohl být nadějným místem i z hlediska pátrání po životě, se původní tisková zpráva nezmiňuje.

Viz také: Na 4 měsících Uranu je asi podpovrchový oceán