Foto: kentoh / Dollar Photo Club

Perelman má 50 let: génius, který vyřešil Poincarého domněnku

Geniální ruský matematik Grigorij Perelman, který 13. června oslaví padesátiny, vyřešil v roce 2002 jeden z nejobtížnějších a nejslavnějších matematických problémů historie, tzv. Poincarého domněnku. V roce 2006 za to získal prestižní Fieldsovu medaili, matematickou obdobou Nobelovy ceny. Vědec však cenu odmítl. V roce 2010 odmítl rovněž převzetí finanční prémie ve výši milionu dolarů (přes 22 milionů korun) za vyřešení jednoho ze sedmi problémů tisíciletí. Jako důvod uvedl svůj nesouhlas s názory organizované matematické komunity.

„Nejsou problémy, které by nešlo vyřešit, existují jen ty, které je těžké vyřešit,“ řekl jednou geniální matematik, který vyřešil tzv. Poincarého domněnku, složité matematické tvrzení o charakterizaci trojrozměrných sfér. Domněnka je pojmenována po francouzském matematikovi Henrim Poincarém, který ji vyslovil na začátku 20. století.

Perelman je oblíbeným tématem ruských médií. Matematik platí za podivína, žije jako poustevník se svou matkou v malém bytě v Petrohradě a nestojí o publicitu. Podle ruských bulvárních médií má Perelman v bytě jeden stůl, židli a špinavou matraci. Tu údajně převzal od dřívějšího nájemníka, který byl alkoholik.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky