(c) Graphicstock

Perlička: Retrográdní šachová analýza

Úloha (nejen) na překonání případné novoroční kocoviny.
Retrográdní analýza šachové pozice obnáší situaci, kdy úkolem je zjistit, co se odehrálo (muselo odehrát) v předchozím průběhu partie – kde byla vzata určitá figurka, zda určitá figurka táhla, jaký má určitá figurka původ (je věž původně dámská nebo královská? je dáma původní nebo vznikla proměnou pěšce?), kdo je na tahu, eventuálně kde dokonce stojí „neviditelná“ figurka (nebo figurka „omylem posunutá mezi políčka“) nebo jak má být šachovnice správně otočena (jaká je notace?).
Retrográdní analýza v principu vyžaduje znát pouze pravidla, tj. jak jednotlivé figurky tahají, tyto úlohy se tedy hodí nejen pro samotné šachisty. Předcházející průběh partie, než dospěla do zadané pozice, je zcela „umělý“, nemá nic společného s tím, že by hráči hráli silné nebo vůbec jakkoliv smysluplné tahy. Vše, co nás zajímá a co požadujeme, je, aby předcházející průběh partie byl v souladu s pravidly.
Podívejme se na jednu z úloh proslulého hádankáře a autora knih (především) na téma logických hříček Raymonda Smullyana.

Kontrolní notace:
Bílý: Kf8, Va8, Vc6, Jb7, p: a6, c7
Černý: K?, Vb8

Notace je „správně“, tj. v úloze nejde o žádné otáčení šachovnicí. Zadání praví: bílý může dát jedním tahem mat. Kde stojí černý král?

Zdroj: Raymond Smullyan: Šachové záhady arabských jezdců, Mladá fronta 2008

NASA volí mezi Venuší, Io a Tritonem

DAVINCI+, IVO, TRIDENT nebo VERITAS? NASA vybrala čtyři koncepční studie, které se staly finalisty aktuální …

16 komentářů

  1. Pavel Houser

    ano, na d7. BTW, proc ne na c8, to by slo prece take cxb8J mat

  2. Proč by nemohl stát na c8? Mohl tam z pole d7 brát jezdce nebo věž…

  3. Mirek Horák

    Kc8. 1.cxb8J mat

  4. Mirek Horák

    Tato je taky pěkná: Pozice vznikla po posledním tahu černého: Kc8, Sg1, Ph2 ; Ka8. Jaký byl poslední tah bílého?

  5. Mirek Horák: 1. Jb6-a8 Kxa8.
    Ale k té předchozí úloze, černý král může stát na c8 i d7, aby přišlo 1. cxb8J#. Autor píše, že je správné jen pole d7 a já nevím proč…

  6. Mirek Horák

    Máš pravdu. Asi dvojí řešení nebo něco nevidíme :).

  7. Mirek Horák

    Aha, správně je jen Kd7 protože s Kc8 by pozice nemohla vzniknout. Poslední tah černého byl Kc8-d7.

  8. Mohla vzniknout, viz můj komentář výše.

  9. Mirek Horák

    Nemohla, V nebo J na c8 nemohli stát protože v předchozím tahu by nešlo Vb8

  10. Takže tahy pozpátku počínaje černým: Kd7xc8 Vc6-c1 Ke6-d7 atd.

  11. Mirek Horák

    Je to tak jak píšeš. Divím se, že by tam měl Smullyan dvojáka.

  12. Kh8, Vh6#

  13. Pavel Houser

    🙁
    prominte, cerny kral muze stat na d7 i c8. spravne zadani je vlastne „jak muze dat bily mat“. At stoji na c8 nebo d7, reseni je cxb8J mat.

  14. Kdyby byl kral na c8, jediny tah ktery tomu mohl predchazet Ve8-c8. Nenachazim reseni, jak to do toho stavu dostat..
    Hlasuji pro jedinou moznou pozici krale na d7.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close