Pixabay License. Volné pro komerční užití

Počátky evropské kryptografie

V době, kdy al-Kindí po­pisoval vynález kryptoanalýzy, Evropané se dosud potýkali se zákla­dy samotné kryptografie. Jedinými evropskými institucemi, kde se pracovalo na tajných písmech, byly kláštery, jejichž mniši studovali Bibli ve snaze odkrýt v jejím textu utajené významy – což je fascina­ce, která přetrvala i do moderní doby (viz příloha C).
Středověké mnichy přitahovala skutečnost, že Starý zákon obsa­huje záměrné a očividné ukázky kryptografie. Dají se v něm napří­klad nalézt úseky textu šifrované tradiční hebrejskou substituční šifrou atbaš. Ta spočívá v tom, že se vezme písmeno, spočítá se, jak je vzdáleno od začátku abecedy, a nahradí se písmenem, které se na­chází v téže vzdálenosti od konce abecedy. V angličtině by to zname­nalo, že písmeno a se nahradí za Z, písmeno b za Y a tak dále. Sám název šifry atbaš napovídá, jak systém funguje, protože se skládá (ATBŠ) z prvního písmene hebrejské abecedy (alef), po němž násle­duje poslední (tav), poté druhé písmeno (bet) a nakonec předposled­ní (šin). Příklad šifry atbaš najdeme v knize Jeremjáš 25, 26 a 51, 41, kde namísto slova „Babel“ (Babylon, v hebrejském zápisu BBL) najdeme „Šéšak“. Písmeno bet, první písmeno slova Babel, je nahra­zeno písmenem šin, tedy druhé písmeno v abecedě předposledním písmenem. Druhou souhláskou slova Babel je rovněž bet, takže se opět nahradí písmenem šin. Třetí souhláska slova Babel lamed je v hebrejské abecedě dvanáctá, nahradí se tedy hláskou dvanáctou od konce, což je kaf.
Atbaš a jiné biblické šifry měly patrně za úkol pouze navodit at­mosféru tajemství, nikoli zakrýt význam. Stačily však na to, aby zažehly jiskru zájmu o seriózní kryptografii. Evropští mniši začali znovu objevovat staré substituční šifry, a tím se postarali o návrat kryptografie do západní civilizace. První evropskou knihu o kryp­tografii napsal ve 13. století anglický františkán a polyhistor Roger Bacon. Jeho De secretis artis et naturae operibus etde nullitate magae (List o tajných dovednostech a neexistenci magie) obsahuje popis sedmi metod, jak uchovat tajemství zpráv, a varuje: „Blázen je ten, kdo se-píše tajemství způsobem jiným než takovým, jenž jej chrání od ne­povolaných.“Ve 14. století se už kryptografie používala běžně. Zejména alchy­misté a vědci s její pomocí udržovali v tajnosti své objevy. Geoffrey Chaucer, kterého známe spíše z literatury, byl rovněž astronomem a kryptografem – a dokonce autorem jedné z nejslavnějších starých evropských šifer. Ve svém díle A Treatise on tbe Astrolabe (Pojednání o astrolábu) uvedl několik dodatečných poznámek označených jako The Equatorie ofthe Planetis (O oběhu planet), v nichž je několik šif­rovaných odstavců. Chaucerova šifra nahrazovala otevřený text sym­boly, například místo b psal 5. Šifrový text s podivnými symboly na­místo písmen vypadá na první pohled komplikovaněji, ale je plně ekvivalentní tradiční náhradě písmen písmeny. Proces dešifrování a úroveň bezpečnosti se nijak nemění.
V 15. století byla již evropská kryptografie bouřlivě se rozvíjejí­cím oborem. Oživení věd, umění a vzdělanosti během renesance poskytlo nezbytné kapacity, zatímco rozvoj politických machinací vyvolal poptávku po utajení komunikace. Ideální prostředí pro kryptografii bylo především v Itálii. Ta byla jednak srdcem rene­sance, jednak mozaikou nezávislých městských států bojujících navzájem o vliv a moc. Kvetla diplomacie, státy si vyměňovaly vyslance, kteří dostávali od svého vladaře dopisy s pokyny, jakou zahraniční politiku provozovat. Opačným směrem zas vyslanci po­sílali veškeré informace, jež se jim podařilo získat. Díky tomu vznikla značná poptávka po utajení komunikace v obou směrech. Každý stát si postupně zřídil šifrovou kancelář, každý vyslanec měl svého šifranta.
V téže době, kdy se kryptografie stala standardním diplomatic­kým nástrojem, se na Západě začala rozvíjet kryptoanalýza. Diplo­maté se sotva stihli seznámit s uměním utajení zpráv a už tu byli protihráči usilující o prolomení této bezpečnosti. Je poměrně prav­děpodobné, že kryptoanalýza byla v Evropě objevena nezávisle, sou­časně však existuje možnost, že byla přenesena z arabského světa. Islámské objevy v matematice a vědách vůbec měly značný vliv na znovuzrození vědy v Evropě, kryptoanalýza tedy mohla být mezi im­portovanými naukami.
Bezpochyby prvním velkým evropským kryptoanalytikem byl Giovanni Soro, od roku 1506 tajemník pro šifry v Benátské republi­ce. Sorův věhlas se šířil po celé Itálii, proto zasílaly spřátelené státy zachycené depeše do Benátek k rozluštění. Dokonce i Vatikán, teh­dy zřejmě druhé nejdůležitější centrum kryptoanalýzy, zasílal Sorovi zdánlivě nerozluštitelné zprávy, jež padly jeho lidem do rukou. Pa­pež Klement II. poslal Sorovi roku 1526 dvě šifrované zprávy; obě dostal zpět rozluštěny. Když jednu z papežových zpráv zachytili ve Florencii, papež poslal její kopii Sorovi v naději, že bude ujištěn o její nerozluštitelnosti. Soro skutečně potvrdil, že papežovu šifru rozluštit nedokáže, takže by se to nemělo podařit ani Florenťanům. Možná však šlo jen o taktický manévr, jehož cílem bylo vzbudit ve vatikánských kryptografech falešný pocit bezpečí – Soro patrně ne­stál o to, aby poukazoval na slabá místa papežských šifer, protože by tím přiměl Vatikán, aby vyměnil dosavadní systém za dokonalej­ší, který by už ani on sám nedokázal rozluštit.
Schopné kryptoanalytiky začaly zaměstnávat i jiné panovnické dvory v Evropě. Jedním z uznávaných byl Philibert Babou, kryptoanalytik francouzského krále Františka I. Babou si vydobyl reputaci svou nezdolnou výkonností, na rozluštění šifry totiž dovedl praco­vat bez přestávky dnem i nocí. Král tak získal řadu příležitostí roz­víjet svůj dlouhodobý románek s analytikovou manželkou. Koncem 16. století dokázali Francouzi svou dovednost v kryptoanalýze pře­devším díky Francoisi Vietovi. Ten s obzvláštním potěšením luštil španělské šifry. Španělští kryptografové byli v porovnání se svými soupeři z jiných zemí Evropy poměrně naivní a nemohli uvěřit to­mu, že jejich šifry jsou pro Francouze zcela průhledné. Španělský král Filip II. zašel dokonce tak daleko, že se obrátil na Vatikán a ar­gumentoval, že Viete je určitě spolčen s ďáblem a měl by být povolán před kardinálský soud. Papež, který dobře věděl, že i jeho vlastní kryptoanalytici již léta čtou španělské šifry, žádost odmítl. Novinka se brzy rozšířila a španělští kryptografové se stali předmětem po­směchu celé Evropy.
Španělské zahanbení bylo příznačné pro etapu charakterizova­nou otevřeným bojem mezi kryptoanalytiky a kryptografy. Krypto­grafové tou dobou ještě stále spoléhali na monoalfabetickou substi­tuční šifru, zatímco kryptoanalytici začínali k jejímu luštění užívat frekvenční analýzu. Ti, kdo sílu frekvenční analýzy dosud neobjevi­li, věřili dál monoalfabetické substituci, aniž by si byli vědomi, jak snadno mohou Soro, Babou či Viete číst jejich šifry.
Země, jež si byly slabin monoalfabetické substituční šifry vědo­my, se tehdy již snažily vyvinout lepší šifrování, jež by ochránilo jejich vlastní tajné komunikace před nepřítelem. Jedním z nejjedno­dušších zdokonalení monoalfabetické substituční šifry bylo zavedení tzv. klamačů či nul, tedy symbolů nebo písmen, jež nereprezen­tují písmena původního textu (jsou to vlastně bezvýznamné vsuv­ky). Například můžeme nahradit každé písmeno číslem od jedné do 99, takže – pokud vezmeme v úvahu, že anglická abeceda má 26 písmen – 73 čísel neodpovídá žádnému písmenu. Pokud je náhod­ně rozmístíme po šifrovém textu, a to s rozmanitou četností, ztíží­me tím analýzu. Nuly (klamače) nebudou představovat pro příjem­ce zprávy žádný problém – ten je prostě bude ignorovat. Zmatou však nepřátelského kryptoanalytika, protože mu zkomplikují prá­ci s frekvenční analýzou. Podobný účinek má záměrně špatný pra­vopis před zašifrováním zprávy, ponivač spúzobý zmnjenu f reqenze jednotHvíh hlázeg a kryptoanalytikovi se bude pracovat obtížněji, zatímco příjemce zprávu standardním způsobem dešifruje a pak už si nějak s pokrouceným, ale stále ještě čitelným pravopisem poradí.

 

Tento text je úryvkem z knihy
Simon Singh: Kniha kódů a šifer.
Tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii

Argo a Dokořán 2022 (nové vydání)
O knize na stránkách vydavatele

obalka_knihy

Středověk - ilustrační obrázek. Rukopis rukopisu Ruralia commoda, 14. století, licence obrázku public domain

Středověká Praha

Praha se od říšských i polských velkoměst lišila tím, že nebyla multifunkční. Pražská řemeslná produkce …

One comment

  1. V části kde autor knihy hovoří o využití indiánů k rychlé komunikaci mezi vojenskými jednotkami američanů v Tichomoří mu chybí informace o tom, jak rusové okamžitě zahájili sběr indiánských jazyků na území spojených států. Autorka knihy „Amerika země indiánů“, která vyšla 1980 :
    „Autorka, známá taneční umělkyně, prožila léta 2. světové války v Americe. Na cestách po ní pronikla pod povrch jejího života a zejména se zajímala o úděl amerických Indiánů. Poznala je zblízka při návštěvách jejich rezervací a podařilo se jí vžít se do jejich způsobů života, kultury i lidských osudů. Výsledky svého poznání, především indiánského problému, zachytila v této poutavě psané knize.“ 🙂 🙂 🙂 🙂
    Autorka líčí jak obrážela indiánské kmeny a sestavovala slovníky jejich jazyka a tyto slovníky potom předávala v San Francisku na ruském konzulátu. Také líčí jak mezi indiány vedla proruskou propagandu. (Ale zda získala spolupracovníky pro Moskvu tam není.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *