Povrch Marsu. Pixabay License

Proč kolísá hladina metanu v atmosféře Marsu

Nový výzkum ukazuje, že výkyvy atmosférického tlaku, které vyvolávají úniky plynů z podzemí, by mohly být zodpovědné i za uvolňování podpovrchového metanu do atmosféry Marsu; znalost toho, kdy a kde hledat metan, může přitom pomoci roveru Curiosity i při pátrání po známkách eventuálního místního života.
Hlavním cílem misí NASA na Marsu, včetně Curiosity a Perseverance, je právě otázka existence života, ať už nyní, nebo v dálné minulosti rudé planety. Vzhledem k tomu, že zdroje metanu na Marsu se pravděpodobně nacházejí v podzemí, představují krátkodobé výkyvy hladin metanu v atmosféře pro výzkumníky výzvu.
Aby lépe porozuměl změnám obsahu metanu v atmosféře Marsu, použili vědci (tiskovou zprávu vydala Los Alamos National Laboratory) vysoce výkonné výpočetní klastry k simulaci toho, jak metan prochází sítí podzemních trhlin a uvolňuje se do atmosféry, kde se pak mísí s dalšími plyny. Modelovali také, jak se metan adsorbuje na póry hornin, což je proces závislý na teplotě, který může také přispívat ke kolísání hladiny metanu.
Simulace předpověděly uvolňování metanu z povrchu země do atmosféry těsně před východem Slunce v letním období na severu planety, které právě nedávno skončilo. To potvrzuje i předchozí údaje z roveru, které naznačují, že hladina metanu kolísá nejen sezónně, ale i denně.

J. P. Ortiz et al, Sub‐Diurnal Methane Variations on Mars Driven by Barometric Pumping and Planetary Boundary Layer Evolution, Journal of Geophysical Research: Planets (2024). DOI: 10.1029/2023JE008043