Pixabay License. Volné pro komerční užití.

Protinádorovou buněčnou terapii CAR T lze doplnit útokem na cévy nádoru

Protinádorová buněčná terapie CAR T spočívá v odebrání imunitních buněk z krve pacienta, které se následně laboratorně upravují přidáním genu pro „nádorový“ receptor. Tedy tak, aby se pak tyto buňky po vrácení do těla připojovaly ke specifickému proteinu na membráně nádorových buněk. Tato technika již přinesla revoluci při léčbě mnoha typů nádorů krve.

Viz také: Rok 2021 v medicíně: v ČR jsou dostupné CART buněčné terapie

Naproti tomu při léčbě pevných nádorů terapie CAR T zatím příliš úspěšná není. Hlavní příčinou je to, že tyto buňky zasahují nádor pouze na povrchu, respektive jen specifické části nádoru, eventuálně části právě expandující dál do těla. Nádory se také kolem sebe pokoušejí vytvářet prostředí, které je před touto terapií chrání.
Nový výzkum vedený výzkumníky z Massachusetts General Hospital se nyní zaměřil speciálně na vylepšení metody CAR T proti glioblastomu (typ nádoru mozku s velmi vysokou úmrtností), nicméně výsledky se týkají i možnosti léčby jiných pevných nádorů. Autoři studie již dříve ukázali, že nadějným cílem léčby jsou cévy obklopující nádor. Tzv. antiangiogenetické léky byly původně určeny k potlačení růstu nových cév, které si nádor vytváří. Nový výzkum ukazuje, že tyto látky mohou také okolní cévy „normalizovat“, tedy změnit specifické prostředí kolem nádoru, jímž se nádor chrání před imunitním systémem. Tímto způsobem lze zlepšit přísun běžných imunitních buněk – a, jak prokázala nová studie, také buněk CAR T. Konkrétně u glioblastomu hrála hlavní role protilátka blokující angiogenní molekulu VEGF (vaskulární endoteliální růstový faktor).
Pomocí zobrazování, které umožňovalo sledovat pohyb buněk CAR T do nádorů v reálném čase, vědci zjistili, že léčba protilátkou proti VEGF zlepšila u myší průnik buněk CAR T do nádorů glioblastomu. Došlo k potlačení růstu nádoru a přežití myší se prodloužilo.
Protilátkou použitou proti VEGF byl bevacizumab, který je již navíc k nasazení pro pacienty s glioblastomem schválen.

Xinyue Dong et al, Anti-VEGF therapy improves EGFR-vIII-CAR-T cell delivery and efficacy in syngeneic glioblastoma models in mice, Journal for ImmunoTherapy of Cancer (2023). DOI: 10.1136/jitc-2022-005583