Exoplaneta v systému se dvěma slunci, umělecká představa. Credit: NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith (USRA)

Víceplanetární systém u více hvězd, teprve druhý známý

Jako cirkumbinární označujeme exoplanety obíhající kolem dvou hvězd. Vědci z University of Birmingham a dalších institucí nyní oznámili, že objevili druhou planetu v takovém systému – a jde o objev dost výjimečný, protože až dosud jsme znali pouze jediný víceplanetární systém u dvojhvězdy.
Nově objevená planeta se nazývá BEBOP-1c, Systém BEBOP-1 je znám také pod označením TOI-1338. V roce 2020 byla v tomto systému s pomocí dalekohledu TESS (NASA) tranzitní metodou objevena planeta TOI-1338b. Tímto způsobem se podařilo určit velikost planety, nikoliv ale její hmotnost. Od té doby se astronomové pomocí dalších dalekohledů snažili o určení hmotnosti pomocí metody měření radiálních rychlostí. To se sice nepodařilo, nicméně objevila se přitom další planeta – a u té se jako mimochodem hmotnost i stanovila. BEBOP-1c má oběžnou dobu 215 dní a hmotnost 65krát větší než Země (jinak: asi pětinu Jupiteru). „Potvrzení tohoto systému bylo obtížné a naše pozorování přerušila pandemie COVID, kdy se teleskopy v Chile na šest měsíců uzavřely v kritické části oběžné dráhy planety. Tato část dráhy se stala opět pozorovatelnou až v loňském roce, kdy jsme detekci dokončili,“ uvádí Matthew Standing (University of Birmingham/Open University).
„Dosud je známo pouze 12 cirkumbinárních systémů a tento je teprve druhým, který hostí více než jednu planetu,“ praví spoluautor studie David Martin z Ohio State University.
Planety u dvojhvězd vznikají zřejmě celkem vzácně. Protoplanetární disk přitom obklopuje obě hvězdy. „Jak obě hvězdy obíhají kolem sebe, fungují jako obří pádla, která narušují disk v jejich blízkosti a brání vzniku planet s výjimkou oblastí, které jsou klidné a vzdálené od dvojhvězdy. V cirkumbinárních systémech je snazší určit místo a podmínky vzniku planet ve srovnání s jednotlivými hvězdami,“ uvádí další spoluautorka nové studie Lalitha Sairam (opět University of Birmingham). Jinak řečeno, na základě této studie možná dokážeme planety ve vícehvězdných (viz také: Zřejmě našli první exoplanetu u trojhvězdy) systémech hledat efektivněji.

Radial-velocity discovery of a second planet in the TOI-1338/BEBOP-1 circumbinary system, Nature Astronomy (2023). DOI: 10.1038/s41550-023-01948-4