Pixabay License

Schopnosti nádorových buněk mohou pomoci v hojení ran

Vědci objevili způsob, jak naučit zdravé imunitní buňky osvojit si schopnosti některých nádorových buněk. Cílem těchto triků je urychlit hojení diabetických nebo jiných přetrvávajících ran. Objev může otevřít zcela nové cesty pro regenerativní medicínu.
Diabetické vředy na nohou představují nejzávažnější komplikaci nemoci a často vedou k amputacím. Jedním z hlavních důvodů, proč se vředy ve srovnání s běžnými kožními ranami nehojí, je dysfunkce imunitních buněk, tzv. makrofágů. Vědci se již nějaký čas snažili vadné makrofágy diabetiků nějak přeprogramovat, až dosud ale tyto pokusy nebyly příliš úspěšné.
Nová metoda (hlavní autoři studie Chunming Wang z University of Macau a Lei Dong z Nanjing University) se inspirovala makrofágy spojenými s nádorem (tumor-associated macrophages, TAM), které hrají zásadní roli v řízení vývoje nádorů. Vylučují totiž faktory, které podporují tvorbu cév a inhibují imunitní útok. Tyto vlastnosti splňují i požadavky kladené na hojení diabetických ran. Vědce napadlo, že makrofágy TAM by mohly své vlastnosti předávat nenádorovým makrofágům při růstu ve společné kultuře – podobně, jako TAM ovlivňují okolní buňky při růstu nádoru.
Pokusy potvrdily, že normální makrofágy odvozené z myší kostní dřeně mohou po společné kultivaci s TAM opravdu získat nový soubor funkcí. Po přenosu do lůžka rány u diabetických myší tyto buňky účinně indukovaly buněčnou proliferaci (dělení a růst buněk), potlačovaly zánět a upravovaly cévní systém v ranách, které se jinak nechtěly hojit. Rozdíly mezi upravenými a jinými makrofágy se potvrdily i analýzou RNA (poznámka: tj. čtou se jiné geny, buňky mají jiný fenotyp).
Další výzkum identifikoval 9 hlavních faktorů, které dodávají normálním makrofágům nové reparační (opravné) schopnosti. Koktejl těchto devíti látek pak vědci testovali na lidských monocytech (typ bílých krvinek) a ty pak také získaly schopnost hojit diabetické rány. Navíc se v tomto případě nemusely použít žádné složky pocházející přímo z nádorů, jako je TAM (poznámka: což je přece jen asi potenciálně rizikové).

Ruoyu Mu et al, Tumor‐associated macrophages‐educated reparative macrophages promote diabetic wound healing, EMBO Molecular Medicine (2022). DOI: 10.15252/emmm.202216671