Ilustrace vznikajícího vůči sobě nakloněného dvojhvězdného systému pozorovaného pomocí dalekohledu ALMA. Kredit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Speciální dvojhvězdy mohou fungovat jako továrny na bludné planety

Ve vesmíru existují volně putující planety gravitačně nevázané na hvězdu. Objevujeme je obtížně a odhady jejich množství se různí, podle některých jich dokonce může být i více než planet u hvězd. Nicméně tato tělesa jsou svým původem opravdu planety, původně vznikly u hvězd a pak jejich systémy opustily.
Nová studie popisuje, za jakých okolností mohou být dnes osamělé planety vyvrženy ze svých systémů.
V planetární soustavě s jednou hvězdou, jako je ta naše, by k vyhození planet ze systému mohlo dojít buď v důsledku srážky, nebo destabilizací dráhy vlivem skupiny (větších) planet. Není na tom nic nemožného, však Měsíc zřejmě vznikl, když do Země vrazilo těleso velikosti Marsu, obří planety se na svých drahách posunuly dále od Slunce. Simulace však ukazují, že množství osamělých planet, které produkují soustavy kolem jedné hvězdy, je relativně malé. V nové studii publikované na preprintovém serveru arXiv se vědci zaměřili na dvojhvězdné systémy, speciálně pak na takové, kde jsou roviny planet kolem obou hvězd vůči sobě nakloněné.
Zatímco v jiných případech dochází k vyvrhování planet ze systému jen v případě, že se planety nacházejí blízko sebe, zde to není potřeba. Kombinace gravitačního působení hvězd a jiných planet je dostatečná k destabilizaci oběžných drah některých planet. Obecně platí, že největší planeta soustavy zůstává stabilní a může destabilizovat dráhy těch menších. Z nových simulací má vyplývat, že pokud obě hvězdy mají cca kruhovou dráhu, pak ke vzniku bludných světů stačí přítomnost světa o velikosti Neptunu. Pokud se dvojhvězdy obíhají po výrazněji eliptické dráze, pak osamělé planety mohou vzniknout už v přítomnosti super-Země.
Většina dosud objevených bludných světů byly velmi velké plynné planety. Pokud je nový model správný, pak Galaxií bloudí mnohem více menších světů, které jsou ze svých systémů vyvrženy snadněji. Vzhledem k tomu, jak časté jsou super-Země kolem (taktéž častých) červených trpaslíků, mohla by být Mléčná dráha malých kamenných planet přímo plná. Dokážeme je ale v mezihvězdném prostoru nacházet a celou představu ověřit?

Cheng Chen et al, Tilted circumbinary planetary systems as efficient progenitors of free-floating planets, arXiv (2023). DOI: 10.48550/arxiv.2310.15603