Umělecká představa superhmotné černé díry, která byla vyvržena ze své hostitelské galaxie v důsledku souboje mezi ní a dvěma dalšími černými dírami. Jak se černá díra řítí mezigalaktickým prostorem, stlačuje před sebou řídký plyn, čímž se urychluje zrod horkých modrých hvězd. Obrázek je je založen na pozorování z Hubbleova vesmírného dalekohledu, který za unikající černou dírou zaznamenal 200 000 světelných let dlouhý ocas z hvězd. Kredit: NASA, ESA, Leah Hustak (STScI)

Superhmotná černá díra letí vesmírem rychlostí přes 6 milionů km/h

Astronomové objevili ve vesmíru stopu, kterou tvoří rozbouřený plyn a neobvyklý, velmi tenký, téměř rovný pruh mladých hvězd. Má jít o následek průletu černé díry. Tvrdí to alespoň tým vedený vědci z Yaleovy univerzity na základě dat z Hubbleova vesmírného dalekohledu a observatoře W. M. Kecka na Havaji (zde byl konkrétně použit spektrometr LRIS, Low Resolution Imaging Spectrometer, a spektrograf NIRES, Near Infrared Echellette Spectrograph).
Jak uvádí hlavní autor studie Pieter van Dokkum, o existenci superhmotných černých děr v aktivních galaktických jádrech víme již dlouho a dokonce už asi 50 let se předpokládá, že by občas mohly být i vyvrženy ze svých galaxií a volně letět vesmírem. Pozorovat se to ale nikdy nepodařilo. Pokud se stávající výsledek potvrdí, šlo by o první potvrzení celého jevu.
Data z Keckovy observatoře odhalila, že pozorovaný pruh hvězd měří na délku 200 000 světelných let a vychází z kompaktní aktivní galaxie (tj. probíhá zde intenzivní hvězdotvorba) vzdálené od nás asi 7,6 miliard světelných let. Stopa je téměř o polovinu jasnější než hostitelská galaxie, s níž je propojena. Má to být následek toho, že zde vzniká ještě víc nových hvězd.
„Domníváme se, že za černou dírou pozorujeme stopu, v níž se plyn ochlazuje a je schopen tvořit hvězdy rychleji. Takže pozorujeme tvorbu hvězd ve vleku černé díry,“ řekl van Dokkum. Asi jako kdybychom sledovali brázdu vody za lodí. Jasný uzel ionizovaného plynu v dolní části hvězdné brázdy (viz obrázek níže) je pravděpodobně místo samotné černé díry.
Zdá se, že galaxie, z níž brázda vyšla, nemá ve svém středu centrální černou díru – nebo alespoň dalekohledy nedokážou detekovat výtrysky energie pocházející z toho, jak pohlcuje okolní materiál. Z čehož se zdá, že jde opravdu o superhmotnou černou díru původem z centra galaxie, která odtud byla gravitačně vyvržena. Co se týče mechanismů, jak se to stalo, autoři studie uvádějí jako možnost následující scénář. Mohlo dojít ke spojení dvou galaxií, z nichž obě obsahovaly supermasivní černou díru. Do systému navzájem se obíhajících černých děr pak vnikla další obří černá díra srovnatelné hmotnosti (tj. fúze s další galaxií). Vzájemná interakce trojice těles pak může vytvořit nestabilní uspořádání, která vygeneruje dostatečnou rychlost k torpédování jedné ze tří černých děr pryč.
Autoři studie si zažádali o čas na vesmírném dalekohledu Jamese Webba a rentgenové observatoři Chandra, aby mohli provést následná pozorování, která by potvrdila, že se skutečně jedná o černou díru.
Protože je pruh nově zrozených hvězd a rozbouřeného plynu je velmi nápadný, mělo by být podle van Dokkuma snadné najít další podobné objekty v současných i budoucích datech, například z připravovaného dalekohledu Nancy Grace Roman.

Fotografie Hubbleova vesmírného dalekohledu zachycuje zvláštní lineární útvar, který je tak neobvyklý, že byl nejprve pokládán „artefakt“ z kamer dalekohledu. Následná spektroskopická pozorování však ukázala, že se jedná o 200 000 světelných let dlouhý řetězec mladých modrých hvězd. Na špičce pruhu vlevo dole se nachází superhmotná černá díra vyvržená z galaxie vpravo nahoře. Ve své stopě stlačila plyn a zanechala za sebou dlouhou stopu mladých modrých hvězd. Nic podobného nebylo ve vesmíru dosud pozorováno. K této neobvyklé události došlo v době, kdy měl vesmír přibližně polovinu svého současného stáří. Kredit: NASA, ESA, Pieter van Dokkum (Yale); zpracování snímků: Joseph DePasquale (STScI).

Pieter van Dokkum et al, A Candidate Runaway Supermassive Black Hole Identified by Shocks and Star Formation in its Wake, The Astrophysical Journal Letters (2023). DOI: 10.3847/2041-8213/acba86
Zdroj: W. M. Keck Observatory / Phys.org

Poznámka PH: Přiznám se, že nerozumím logice „v původní galaxii černá díra není, proto to, co vidíme, bude černá díra“ v kombinaci se scénářem, že tak mohly interagovat černé díry 3, to by tam právě ještě 2 měly zůstat…

1. rychlost svetla v kmh je miliarda kmh, takze doura leti 6 promile c, pekne.

2. A ja som si vždy myslel, že čd pohltí všetko na čo narazí…a ona to stlačuje pred sebou??? nemala by žrať všetok plyn na ktorý narazí pri svojej púti?? :-))

3. Ano, měly, pouze se je nepodařilo pozorovat pomocí jetů.