Vědci hledali chvost slavné exoplanety 55 Cnc e

Většina tranzitujících exoplanet byla objevena některým z lovců exoplanet (pozemní přehlídky, Kepler, TESS aj.). Některé ale byly objeveny opačným způsobem. Vědci je našli pomoci měření radiálních rychlostí a až potom detektovali tranzit. Je to i případ exoplanety 55 Cnc e, která je součástí početnějšího planetárního systému v souhvězdí Raka. O objev tranzitů se v roce 2011 postaraly dalekohledy MOST a Spitzer. Ani jeden z nich už nefunguje.

55 Cnc e obíhá okolo své hvězdy s periodou jen 18 hodin. Hmotnost planety je 9krát větší než Země a poloměr 2krát větší. Půjde tak spíše o kandidáta na mini-neptun.

Mateřská hvězda je podobně velká a jen o něco chladnější než Slunce, takže planeta 55 Cnc e je vystavena velkým dávkám záření. Na denní straně planety se očekává teplota přes 2700 Kelvinů.

Podle teorií by podobně velké planety měly mít atmosféru… tzv. prvotní atmosféru z vodíku a hélia. Je to ale i případ exoplanety 55 Cnc e?

Kvůli vysokým dávkám záření od blízké hvězdy by měla planeta přicházet o velké množství hmoty. Vědci dokáží podobný úbytek simulovat. Dokonce i v případě, že by atmosféra planety byla tenká, měla by ztrácet asi 10 tisíc tun materiálu za sekundu.

Vědci pozorovali dva tranzity planety pomoci Keckova dalekohledu. Nenašli ale žádný únik hélia o hmotnosti 1000 tun za sekundu a více.

Podle vědců to znamená, že 55 Cnc e nikdy neměla prvotní atmosféru, nebo o ní přišla krátce po svém vzniku.

Převzato z webu  Exoplanety.cz, upraveno