Sluneční soustava, zdroj: IAU/NASA, Wikipedia, licence obrázku public domain

Vetřelec! Ve Sluneční soustavě se možná pohybuje cizí planetka

Mohlo by se jednat o vůbec první mezihvězdnou kometu.

Komety jsou špinavé ledové koule, které se okolo Slunce pohybují po velmi protáhlé eliptické dráze. Do vnitřních částí Sluneční soustavy přilétají obvykle z oblasti za dráhou Neptunu nebo dokonce z podstatně vzdálenějšího Oortova mračna.

Před týdnem ale dalekohled PanSTARRS 1 na Havaji objevil kometu, která možná vůbec nepochází ze Sluneční soustavy!

Mohlo by se jednat o vůbec první mezihvězdnou kometu. Kometa s označením C/2017 U1 byla poprvé spatřena 18. října jako objekt o jasnosti jen 20 mag ve vzdálenosti 0,2 AU od Země.

Okolo Slunce přitom prolétla ve vzdálenosti 37,6 milionů km už 9. září a okolo Země 14. října ve vzdálenosti 24 milionů km.

C/2017 U1 se pohybuje Slunečním soustavou doslova jako duch. Průměr komety se odhaduje jen na zhruba 160 metrů, takže není překvapující, že se ji podařilo objevit teprve nedávno.

Extrémní hyperbolická excentricita (1,19) naznačuje, že se skutečně jedná o mezihvězdnou kometu. Do Sluneční soustavy se už nikdy nevrátí.

Kometa přilétla patrně ze souhvězdí Lyry a to z oblasti, kde se na obloze nachází Vega. Samozřejmě to neznamená, že pochází zrovna od této slavné hvězdy.

Aktualizace: VLT neobjevil u tělesa kometární aktivitu. Označení objektu bylo změněno na A/2017 U1 a je považován za planetku.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno