(c) Graphicstock

Bod zlomu – vlastní auta prý začnou mizet už za 4 roky

Think tank RethinX tvrdí, že autonomních aut se dočkáme mnohem dříve, než se předpokládá, a že technologie mnohem více naruší stávající modely/systémy (bude disruptivní).
Konkrétně prý v roce 2030 budou autonomní auta představovat 95 % amerického „trhu“ – v tom smyslu, že ujedou 95 % vzdálenosti. Nicméně současně těch 95 % bude přeprava typu „jako služba“ (další zkratka: TaaS – transport as a service). Úspora nákladů bude tak velká, že už za nějakých 15 let prý prakticky zmizí osobní vlastnictví automobilů. Uber, Lyft a Didi jsou populární už dnes, nicméně v kombinaci s autonomními vozidly odpadnou i některé současné překážky, např. nechuť svěřit svůj život při jízdě cizímu člověku; na autopilota se spolehneme mnohem snáz. V USA má podle prognózy dojít k významnému bodu zlomu už v roce 2021, a to sice ne ještě ve smyslu převládnutí samočinného řízení, ale k obecnému přijetí režimu TaaS. Součástí studie jsou pak výpočty, kolik tímto způsobem ušetří průměrná americká rodina.
Jaké budou další průvodní dopady změny? Vyšší efektivita dopravy může znamenat výrazný pokles poptávky po ropě a krizi celého průmyslu. Současné ceny akcií ropných firem prý odpovídají tomu, že osobní doprava bude fungovat jako dosud. Stejně tak disruptivní má být dopad na automobilový průmysl, a to bez ohledu na vývoj technologií pohonu. I když některé automobilky na změně vydělají, jiné z trhu zmizí, protože měřítkem úspěchu budou jiné ukazatele než dnes. A třebaže se možná zvýší celkový počet „ujetých člověkomil“, bude tomu odpovídat menší počet prodaných vozů. I akcionáři automobilek by proto měli zpozornět.
Zdroj: TechXplore.com a další

Věříte tomu? Osobně jsem k této prognóze hodně skeptický.

Polemika s behaviorální ekonomií

Stanley každý víkend seká na zahradě trávu a pokaždé to u něj vyvolává příšernou alergickou …

  • Lubomír

    Myslím, že se bude vývoj podobat tomu čím prochází výpočetní technika a telekomunikace. Akcelerace vývoje bude rychlejší než si automobilky a těžaři ropy dnes představují,

  • Libor Žák

    Já si myslím, že to potrvá déle, ale nepřekvapí mě, když ne. Osobně budu jedním z těch, co na systém sdílené ekonomiky přejdou, hned jak jen to bude možné, alespoň, co se aut týče. Ale těžko říct, tyhle věci mívají velký hype a lidi přecházejí hodně rychle. Ze začátku bude spousta lidí proti, ať už vášniví řidiči, nebo ti, pro které je automobil známkou postavení a osobního úspěchu. Jenže tak to bylo i s mobilními a později chytrými telefony. Dobře si pamatuji, jak umírněná generace říkala, to je zase móda s těmi „debily“, nebo se smartphony, taková placka, do kapsy se to nevejde, k tomu mě nikdo nepřinutí. A ejhle, kde jsme. To stejné může být s auty. Jen hlupák si nespočítá, že když služba, která vyjde na 20 až 30 tisíc ročně, je absolutně výhodná ve srovnání s náklady na pořízení, pojištění a údržbu auta + náklady na palivo, olej atd. A časem, až lidi pochopí statistiky smrtelných nehod, tak pochopí i výhodu samořiditelných aut.

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close