(c) Graphistock

Rok 2017 ve vědě: gravitační vlny i hovory se psy

Genetika obyvatel Středomoří, umělá inteligence Alpha Zero, psi jako děti… Přehledy událostí roku se sestavují podle řady kritérií.

Další zachycení gravitačních vln – podle ScienceAAAS vůbec největší objev roku
Následkem sloučení a exploze dvojice neutronových hvězd zde došlo k explozi kilonovy. Při tomto jevu došlo také ke vzniku gravitačních vln a k záblesku záření gama. Oba tyto doprovodné procesy se podařilo pozorovat…

Pozorován optický protějšek zdroje gravitačních vln

Přehledy na řadě webů se soustředí ani ne tak na objevy „vědecky nejzásadnější“, ale zajímavé pro čtenáře, eventuálně se rovnou vybírají nečtenější články.

(Mimochodem, nejčtenější článek na Sciencemag dle Google Analytics: Jak rychlá může být terraformace Marsu?)

Psi a děti
Mnozí lidé ke psům hovoří jako k malým dětem, mluví vysokým hlasem, používají hodně zdrobnělin, vyslovují pomaleji nebo dokonce různě „šišlají“. Tento efekt se ještě zvyšuje při kontaktu se štěňaty – dokonce někdy stačí, aby člověk byl vyzván oslovit štěně na fotografii. Při pohledu zvenčí působí takové chování infantilně až vyšinutě.
Vědci ale přitom zjistili, že psům to není jedno a rozhodně jim to nevadí. Především štěňata reagují na dětskou řeč lépe, líbí se jim (i když je pouštěna jen z reproduktoru). Je tedy možné, že tímto způsobem se štěňata učí rozumět lidskému jazyku nebo dokonce poslouchat povely, i když by „ortodoxní výcvikáři“ z takové metody asi dostali psotník. Možná se psi tedy učí lidský jazyk podobně jako lidské děti. Naopak dospělým psům se podle výsledků studie (hlavní autor Nicolas Mathevon z University of Lyon v Saint Étienne) publikované v Proceedings of the Royal Society B „výslovnost pro děti“ i běžná výslovnost líbí v podstatě stejně.
Nakonec to, že psi lidem často připomínají děti, a proto se o ně rádi staráme, je jedním z mechanismů, který psům umožňuje v lidské společnosti tak úspěšně fungovat. Pes je mnohdy popisován jako „nedospělý vlk“ (neotenie), který by neměl usilovat o dominanci ve smečce, i v dospělém věku si hraje a štěká (u vlků představuje štěkot spíše komunikaci s nedospělými zvířaty) atd.

Wi-Fi jako špion
ScienceAAAS upozorňuje na výzkum Friedemanna Reinharda z Technické univerzity v Mnichově. Z „mapy“ Wi-Fi signálu, který např. produkuje běžný bezdrátový směrovač, by prý pomocí venkovního detektoru šlo určit umístění předmětů v místnosti.

Mykéňané, Mínojci a dnešní Řekové
Genetika ukazuje, že Mykéňané a Mínojci si byli po genetické stránce příbuzní. Hlavní podíl na genezi současných Řeků mají neolitičtí příchozí z Anatólie, další migrace ze severu (vlastních „Řeků“, Achajů a Dórů ve smyslu obyvatel hovořících indoevropským jazykem) po sobě zanechala už podstatně menší genetický otisk.

DNA ukazuje původ Mínojců a Mykéňanů

Další top archeologické objevy roku 2017 podle Heritage Daily

Na tuniském pobřeží se pod vodou podařilo objevit ruiny antického města Neapolis, které ve 4. století n. l. zničila vlna tsunami.
Anglický Ebbsfleet byl identifikován jako místo, kde Římané za Caesara poprvé pronikli do Británie. Ne že by samozřejmě o Caesarově tažení někdo pochyboval, ale přímý archeologický důkaz dosud údajně chyběl. Naleziště je pozůstatkem pevnosti, jejímž hlavním cílem bylo zřejmě chránit lodě vytažené na břeh.
V centru Mexika byly odkryty pozůstatky aztéckého chrámu postaveného v roce 1486-1502 za krále Ahuitzotla (předchůdce známého Montezumy II, za kterého přišli Španělé). Chrám byl zasvěcen bohu větru Ehecatlovi a jeho součástí bylo i hřiště na aztéckou míčovou hru tlachtli (cosi na způsob košíkové).
V přehledu najdeme i výzkum Cheopsovy pyramidy pomocí mionů (viz i včerejší text) nebo nález 2 ztracených bombardérů B25 z druhé světové války ve vodách u Papui-Nové Guineji.

Spor o Alpha Zero
V některých žebříčcích byl vyzdvižen i úspěch umělé inteligence Alpha Zero, kdy se neuronová síť sama dokázala naučit hrát na špičkové úrovni šachy.

AlphaZero: Obrovský triumf umělé inteligence v šachách

Nicméně v této souvislosti se objevují i kritické hlasy. Neuronové sítě samy se učící a špičkově hrající šachy vyžadují speciální hardware (tenzorové procesory Googlu – TPU), který nebude běžně dostupný. A když se podobné principy pokusí implementovat další tvůrci šachových programů, výsledkem prý bude spíše zklamání. Uvidíme.

Zdroj: ScienceAAAS, HeritageDaily a dalši