Asteroid Psyche, Credit: Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech

Asteroid Psyche není jen kus železa

Asteroid 16 Psyche studují astronomové již dlouho a celkem systematicky, takže je trochu překvapivé, že jsme se dočkali nové teorie o jeho původu. A to zrovna nyní, v „mezidobí“. Misi k asteroidu totiž NASA plánuje na příští rok, přičemž k cíli by sonda měla dorazit v roce 2026.
Až dosud se předpokládalo, že Psyche je prakticky čistý kov (cca 95 %), odhalené železné jádro malé planetky, která někdy na počátku vývoje sluneční soustavy nedokončila svou evoluci. Psyche měl obsahovat až 1 % veškeré hmoty z pásu asteroidů. Bylo by to zajímavé, protože bychom tak měli výjimečnou příležitost se na jádro planetky podívat přímo. David Cantillo z University of Arizona a jeho kolegové nyní ale tvrdí, Psyche má jiné složení: kovu jen asi 82 %, zbytek pak připadá na pyroxen s menším obsahem železa (pyroxeny jsou kov obsahující křemičitany) a na uhlíkaté chondrity. Navíc podle nové studie má asteroid nižší hustotu a mnohem vyšší pórovitost – až 35 % objemu tělesa tvoří prázdný prostor.
Pokud má nová studie pravdu, znamenalo by to, že Psyche se mnohem spíše než neporušenému jádru planetky blíží hromadě suti a v tomto ohledu se podobá asteroidu Bennu, odkud nyní dopravuje NASA vzorek horniny zpět na Zem v rámci mise OSIRIS-Rex (i když Bennu má pórovitost přes 50 % a obsahuje větší podíl uhlíkatých chondritů, Psyche by složením byl stále poněkud netypický). Psyche by v nově navrženém scénáři byl bombardován dalšími asteroidy, z nichž by vznikla jeho povrchová vrstva tvořená především chondrity. Tato vrstva by mohla obsahovat také vodu.
Jak poznamenává doprovodná tisková zpráva University of Arizona, u Psyche se zkoušela vypočítat cena. Vytěžit steroid by mohlo odpovídat částce 10 na 18 dolarů. Teď to vypadá, že cena klesá.
Zajímavé je snad i to, jak se k novým výsledkům došlo. Předchozí odhady složení Psyche byly založeny na analýze odraženého světla, které mělo odpovídat kovům. Nynější studie naopak více využila znalostí geologů, obnášela míchání hornin (regolitů) v laboratoři a zkoumání jejich optických vlastností, až nejvíc odpovídaly tomu, co pozorujeme u Psyche.

David C. Cantillo et al, Constraining the Regolith Composition of Asteroid (16) Psyche via Laboratory Visible Near-infrared Spectroscopy, The Planetary Science Journal (2021). DOI: 10.3847/PSJ/abf63b
Zdroj: University of Arizona / Phys.org

U neutronových hvězd by se mohla nacházet mračna axionů

Autoři tvrdí, že pokud axiony existují, měla by být mračna axionů běžná – pro široký …

1. vyťežit „steroid“..a taková pálka?? 10na18 dolarů?? Co by tam takového drahého mělo býti k mání?? Anebo jsou to náklady? A kdepak je zisk???

mozna proste neco jako hmotnost psyche 2,72E19 kg x cena zeleza?

3. tak on je to kompaktni kov, dokonce vysoke kvality, jen povrch je zjizven mikro a makro meteority a kolizemi za ty miliony let. Ale ta duta komora uvnitr je furt hermeticky uzavrena a proto je celkova hustotani nizsi.