Baterie hliník vzduch by mohla odstranit problém s časově náročným dobíjením. Po vybití by se prostě vyměnila za jinou.
Příslušná baterie nabízí proti benzínu asi o 30 % vyšší energetickou hustotu, menší je riziko požáru nebo výbuchu. 1 kg hliníku umožňuje dojezd asi 700 km. Hliník je lehký a při redoxní reakci si vyměňuje 3 elektrony, takže energetická účinnost je i vyšší než v případě lithia. Hliník je rovněž levnější.
Hliníkovou baterii nelze ale dobíjet klasickými prostředky (tzv. primární článek), hliník tvořící základ anody se při provozu oxiduje nevratně, k nevratným chemickým změnám dochází navíc i v elektrolytu. Tyto produkty mohou vyřadit baterii z provozu ještě předtím, než se spotřebuje veškerý hliník – i proto se dosud baterie hliník-vzduch příliš nerozšířily.
Vědci uvádějí, že nově dosáhli toho, aby elektrolyt v baterii cirkuloval a zůstával funkční. Za tímto účelem změnili složení elektrolytu, když oxidy manganu doplnili o stříbrné nanočástice, díky nimž se elektrolyt nyní nesráží. Oproti katalyzátorům na bázi platina/uhlík je kombinace stříbro/mangan rovněž levnější.
Jaephil Cho a jeho kolegové z Ulsan National Institute of Science and Technology publikovali příslušnou studii v Nature Communications.
Jaechan Ryu et al, Seed-mediated atomic-scale reconstruction of silver manganate nanoplates for oxygen reduction towards high-energy aluminum-air flow batteries, Nature Communications (2018). DOI: 10.1038/s41467-018-06211-3
Zdroj: Phys.org
Poznámka: Jiné inovace v oblasti baterií hliník-vzduch počítají s katodou z grafitové pěny. Existují projekty nabíjecích baterií hliník-vzduch hliníkové baterie, prý by to mohlo jít dokonce jen proléváním roztoků solí apod. Na druhé straně – stačí si uvědomit, že dostat hliník z oxidované formy (rudy) při běžné výrobě tohoto kovu je poměrně obtížné, vyžaduje to elektrochemii taveniny.