Bakterie, ilustrační obrázek © Jezper / Dollar Photo Club

Baterie poháněná bakterií

Zajímavý nápad ze světa baterií představuje návrh papírové baterie poháněné mikroorganismy. Má sloužit v polních podmínkách, eventuálně tam, kde není k dispozici potřebná infrastruktura.
Takové baterie by měly malý výkon a sloužily pouze k jednorázovému napájení senzorů – např. při medicínském testování nebo při detekci kontaminantů (senzory fungující bez zdroje energie pouze na principu barevné změny při chemické reakci jsou mnohem méně přesné a nenabízejí takovou funkcionalitu).
Příslušné bakterie (bohužel není uveden druh) vytvářejí při svém metabolismu elektrony, které procházejí přes buněčnou membránu do vnějšího prostředí; na buňku lze proto napojit elektrody baterie. Bakterie by se měly dodávat přilepené na papírovém podkladu v deaktivované formě, proud začnou generovat po přidání vody (eventuálně krve, slin apod.). Baterie pak začne fungovat v řádu minut. Systém lze nechat doběhnout a znovu aktivovat, v imobilizované formě bakterie vydrží asi 4 měsíce. Trochu problémem je, že výkonnost systému snižuje kyslík, s nímž reagují generované elektrony. Bakterie je proto ideální chránit v papíru, nicméně se k nim pak zase musí jednoduše dostat voda. Problém výkonu lze ovšem řešit tím, že se tyto baterie budou využívat vedle sebe, technologie by měla být dobře škálovatelná. Kdyby se podařilo životnost systému nějak zvýšit, pak by mohl sloužit i k nabíjení déle fungujících zařízení z kategorie Internetu věcí.
Hlavním autorem výzkumu byl Seokheun Choi ze State University of New York v Binghamtonu. Univerzita již zahájila také kroky k patentování.

Zdroj: TechXplorer.com
Merging Electronic Bacteria with Paper, the 256th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS).