(c) Graphicstock

Dodány první dávky lutecia 177 pro léčbu nádorů

Lu-177 se používá k léčbě neuroendokrinních nádorů a ukazuje se jako slibné také pro léčbu metastatické rakoviny prostaty.

SHINE Medical Technologies LLC, Ústav organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB) a GE Healthcare oznámily první výrobu terapeutického izotopu lutecia 177 (Lu-177) v množství, které odpovídá dávkám pro pacienty. Šarže prošla testováním kontroly kvality společnosti GE Healthcare, včetně mezinárodně uznávaných standardů radionuklidové čistoty. Dodání Lu-177 v tomto množství a čistotě prokazuje použitelnost technologie pro výrobu lutecia 177, která byla vyvinuta Dr. Miloslavem Poláškem z ÚOCHB. Jedná se o významný krok směrem ke komerční produkci terapeutického izotopu ve společnosti SHINE.
Loni v květnu společnost SHINE uzavřela s ÚOCHB dohodu, jež společnosti udělila exkluzivní přístup k nové technologii ÚOCHB, která slouží k separaci lutecia od obohacených terčů ytterbia. Tato technologie umožnila výrobu beznosičového Lu 177, které bylo dodáno společnosti GE Healthcare. Izotop byl vyroben ve spolupráci s Ústavem jaderné fyziky AV ČR, s technickou podporou Vývojového centra ÚOCHB vedeného Ondřejem Pačesem.
Lu-177 se používá k léčbě neuroendokrinních nádorů a ukazuje se jako slibné také pro léčbu metastatické rakoviny prostaty a jiných orgánů. Izotop je nízkoenergetickým emitorem beta částic, který působí přímým ozářením rakovinných buněk poté, co byl dopraven do místa výskytu nádoru cílící molekulou.
„Beznosičové Lu-177 v dodaném množství a čistotě má potenciál poskytnout lékařům i pacientům životně důležitý, vysoce účinný terapeutický izotop,“ řekl Charles Shanks, hlavní inženýr společnosti GE Healthcare Life Sciences. „Lu-177 je jedním z klíčových faktorů růstu na trhu lékařských izotopů. Představuje velkou příležitost pro lepší zásobování trhu.“
„Dodání Lu-177 v množství využitelném pro pacienty je významným krokem kupředu pro SHINE Therapeutics,“ řekla Katrina Pitas, viceprezidentka a generální ředitelka divize SHINE Therapeutics. „Společně s našimi spolupracovníky z Akademie věd ČR jsme prokázali schopnost vyrábět Lu-177 na velmi vysoké úrovni čistoty. Těšíme se, že budeme i nadále spolupracovat se společností GE Healthcare na přiblížení Lu-177 komercializaci, a tím pádem pacientům, kteří z toho budou mít největší prospěch.“
„Výroba klinicky relevantních dávek jakéhokoli terapeutického radionuklidu není snadná a my jsme prokázali, že naše technologie se dokáže vypořádat s výzvami, které beznosičové Lu-177 představuje. Jsem velmi vděčný týmům ze společnosti SHINE, ÚOCHB a ÚJF za pokroky, kterých společně dosahujeme,“ řekl Miloslav Polášek, Ph.D. z ÚOCHB.

tisková zpráva Ústav organické chemie a biochemie AV ČR